شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 36798

از درمان سرطان گرفته تا بهبودی بیماری های قلبی عروقی ، خوردن سیر و پیاز مزایایی دارد که ارزش تحمل بوی بد آنها را به انسان می دهد .

سلامت نیوز: از درمان سرطان گرفته تا بهبودی بیماری های قلبی عروقی ، خوردن سیر و پیاز مزایایی دارد که ارزش تحمل بوی بد آنها را به انسان می دهد . خانم شوارتز ، پزشک خانواده می گوید : « خوردن سیر و پیاز را هیچگاه ترک نکنید چون خاصیت درمانی زیادی دارند و این حرف که پیاز را از غذا جدا کنید را هم به کلی فراموش کنید . با توجه به قدرت درمانی این مواد مغذی ، باید مقدار مصرف آنها را در سبد غذایی خانواده بیشتر کنید . »

تحقیقات جدید در هندوستان که در نشریه گیاه شناسی و کشاورزی منتشر شده ، نشان می دهد که سیر و همتای آن پیاز می تواند باعث افزایش جذب برخی مواد معدنی مثل آهن و روی در بدن شوند که این موضوع برای گیاهخواران و کسانی که می خواهند گوشت را از برنامه غذایی خود کاهش دهند خبر بسیار خوبی است . با اینکه آهن و روی در حبوبات یافت می شوند ولی جذا آنها را در محصولات گیاهی مثل غلات و سبزیجات کمتر می توان دید . مطالعات نشان داده اند کسانی که مصرف گوشت را کم یا ترک می کنند با کمبود مواد غذایی مواجه می شوند ولی مصرف سیر و پیاز با غلات و حبوبات باعث افزایش جذب آهن در حدود 70 درصد و روی تا 160 درصد می شود . این تحقیقات ثابت می کند آگاهی نسل بشر به وسیله علم در حال پیشرفت است .

بسیاری از غذاهای سنتی و گیاهی در جهان مثل کاری های هند ، نوعی گیاه در آفریقای جنوبی ، نخود کمبوس و حتی لوبیای مکزیکی با مقادیر زیادی از عصاره سیر و پیاز ، پرورده و آماده مصرف می شوند . این مواد به طور بالقوه ، دشمنی قدرتمند در برابر هستند که هر شخصی بخصوص افرادی که مصرف بالای گوشت دارند و یا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های خاص و همچنین بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند ، به شدت به آنها نیاز دارند .

برای نمونه افرادی که مصرف بالای گوشت دارند بیشتر در معرض بیماری هایی چون نقرس و سرطانهای مربوط به دستگاه هاضمه از جمله سرطان معده یا روده بزرگ قرار دارند ، دو سرطانی که براحتی خانواده سیرها می تواند به راحتی از بروز آنها جلوگیری کند . اما این بحث بدان معنی نیست که شما می توانید یک همبرگر بزرگ را با سیر و پیاز فراوان میل کنید یا به طور افراطی مصرف گوشت را با پیاز بالا ببرید !!! خیر ؛ شما اجازه این کار را ندارید !

بسیاری از محققان بر این تلاشند که نقش ترکیبات ضد سرطانی سیر را مورد بررسی قرار دهند . سرطان پوست ، سینه و پروستات هر سه شامل ماده ای به نام ملانوم است که در حال حاظر زیر میکروسکوپ دانشمندان جهت مطالعه قرار دارد . اما سوال اینجاست که سیر چگونه برای جلوگیری در سرطانهای مختلف به صورتهای گوناگون عمل می کند ؟ به عنوان مثال سیر ممکن است نقش ضد باکترایی در مبارزه با باکتری اچ – پیلوری عامل سرطان معده ، داشته است همچنین ممکن است عاملی جهت پیشگیری از ویروس سرماخوردگی باشد همچنین ممکن است عاملی جهت پیشگیری از ویروس سرماخوردگی باشد . سیر علاوه بر اینکه می تواند همانند یک آنتی اکسیدان عمل کند ، بهترین عامل تنظیم فشار خون و کاهش احتمال گسترده شدن لخته شدن خون در رگ هاست و عامل اصلی در حمله های قلبی و سکته مغزی به شمار می رود .

پیاز نیز خواص درمانی قوی و منحصر به فردی دارد . از جمله خواص آنتی اکسیدانی پیاز جزء زیر مجموعه مواد زیستی است ، موادی که باعث تحریک رشد باکتریهای باکتری های سالم و مورد نیاز بدن در روده می شوند . داشتن این باکتریهای سالم در روده امری ضروری برای سیستم ایمنی بدن به شمار می رود و می تواند عامل مهمی در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها باشد . بوی تند و رایحه قوی سیر و پیاز است که عامل دفاعی این سبزیجات در برابر بیماریها می باشد . بنابراین اگر به دنبال هر جایگزین دیگری برای این مواد هستید باید بدانید که چیزی به سودمندی آنها پیدا نمی کنید .

در طول سالیان متمادی ، تحقیقات زیادی با نتایج متناقض بر روی مکمل های سیر انجام شده که علت آن می تواند موقعیت های مختلف در زمان پردازش ازمایشات باشد . به طور مثال مقایسه مکمل های سیر که مدت زیادی از انها گذشته با سیر های خشک شده مثل مقایسه کردن سیب با پرتقال !!! غیر ممکن است . علاوه بر این موارد شاید برخی مواد متشکله موجود در سیر خاصیت چشمگیری در تولید انرژی دارند به طوری که خوردن مکمل آن به اندازه سیر واقعی نمیتواند کارساز باشد و اضافه اینکه مکملهای سیر می تواند چون داروهایی از قبیل رقیق کننده خون ، موثر باشند .


و اما موارد خواندنی در مورد سیر :

سیر خام خاصیت ضد سرطانی بیشتری نسبت به سیر پخته شده دارد . برای حفظ این خاصیت درغذاها ، باید قبل از پختن سیر ، انرا قطعه قطعه کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند . این کار به مواد ضد سرطانی سیر اجازه می دهد تا به پایداری برسند . به نظر می رسد هر عضو از خانواده سیرها اختلاف کمی در طرز همارایی ترکیبات فیتوشیمیایی دارند . بنابراین نمیتوان گفت که فقط نوع خاصی از آنها به دفع سرطان ها کمک میکند . حتی سیر وحشی و تره فرنگی جنگلی در مقایسه با همتایان خود ، شمال ترکیبات مختلف دیگر هستند .

در هنگام خرید یا استفاده غذایی از سیر مراقب باشید که این گیاه جوانه نزده یا حبه های آن سبز نشده باشد ، در این صورت تلخ مزه است . می توانید به سادگی سیر را در باغچه منزل کاشته و در فصل بعد محصول انرا برداشت کنید . توصیه می شود که در هنگام کاشت ، حبه های سیر را در خاک از هم جدا کنید . فصل بهار می توانید قبل از اینکه سیرها کاملاً رسیده شوند ، محصول را برداشت کنید . این سیرها هنوز سبز هستند ولی مصرف غذایی فوق العاده ای دارند . در بهار آینده سیرها از بین می روند . ساقه سیر هم استفاده غذایی دارد دوره استراحت پیاز سیر در خاک باعث می شود که گیاه بتواند برای تولید دوباره و برداشت د رپاییز اماده شود .

بد نیست بدانید میوه و سبزیجاتی مثل جعفری ، قارچ ، اسفناج ، کیوی و ریحان می توانند در از بین بردن یا کم کردن بوی ان موثر باشند .

منبع : روزنامه خبر جنوب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha