جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۶
کد خبر: 36802
سلامت نیوز: یکی از دلایلی که بعضی‌ زنان برای استفاده‌نکردن یا محدودیت در استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری بیان می‌کنند، مبتلا بودن به نوعی بیماری است...

 درست است که بعضی از بیماری‌ها محدودیت‌هایی را در استفاده از روش‌های پیشگیری ایجاد می‌کنند اما باید این بیماری‌ها را پزشک متخصص تشخیص دهد. در این مطلب محدودیت‌هایی که در روش‌های پیشگیری برای زنان وجود دارد، بیان شده است:

• موارد منع مصرف قرص ضدبارداری: 1- خانمی که درد قلبی شناخته شده یا سابقه آن را دارد، بهتر است قرص مصرف نکند چون مشکلش تشدید می‌شود. 2- کسانی که سردردهای عروقی مانند میگرن دارند (پزشک متخصص باید میگرن را تشخیص داده باشد، نه خود فرد) 3- مبتلایان به بیماری دریچه‌ای قلب که مشکلشان در حال پیشرفت است. 4- افرادی که در مقطعی از زمان دچار عفونت قلبی (اندوکاردیت) و تحت درمان و بستری بوده‌اند. 5- خانم‌هایی که به هر دلیلی برایشان داروهای ضدانعقادی تجویز شده است. 6- خانم‌هایی که سابقه تشکیل لخته در عروق بدن دارند. 7- خانم‌های سیگاری، به دلیل ریسک بالای ابتلا به بیماری قلبی.

• موارد منع مصرف آمپول‌های 3 ماهه: موارد منع این آمپول‌ها تقریبا با قرص ضدبارداری مشترک است. 1- بیماران قلبی‌ای که اختلال شدید انعقاد دارند. 2- کسانی که این 4 مشخصه را با هم دارند؛ سن بالای 45 سال، فشارخون بیش از 16، ابتلا به دیابت و سیگاری. 3- افرادی که سکته مغزی کرده‌اند یا مشکلات قلبی- عروقی شدید دارند. بدیهی است بهترین روش در این موارد، استفاده همسر از کاندوم است.

• موارد ممنوعیت آی‌یودی: فقط کسانی که اختلال انعقادی دارند، حتی نتایج تحقیقات نشان داده برای بیماران مبتلا به بیماری‌های دریچه‌ قلب که قبلا گفته می‌شد آی‌یودی برایشان مناسب نیست، منعی وجود ندارد.

• موارد منع مصرف قرص‌های دوران شیردهی: کسانی که در حال حاضر وجود لخته خون در عروقشان تشخیص داده شده (مثلا مبتلا به DVT یا لخته در عروق عمقی پا هستند) بهتر است از قرص‌های دوران شیردهی استفاده نکنند. همان‌طور که می‌دانید این قرص‌ها از حدود 40 روز پس از زایمان تا 6 ماهگی که مادر به نوزاد شیر می‌دهد، بهترین روش پیشگیری از بارداری هستند ولی اگر خانمی مدت‌ها قبل به DVT مبتلا بوده است، شامل این منع مصرف نمی‌شود و می‌تواند از قرص مخصوص دوران شیردهی استفاده کند.

• موارد ممنوعیت بستن لوله‌ها: هیچ مورد منعی، برای این کار در بیماران قلبی نداریم و فقط خانم‌هایی که دو شرط زیر را به تنهایی یا با هم دارند، بهتر است کمی صبر کنند: 1- درگذشته خیلی نزدیک، مشکلی مانند سکته قلبی یا مساله حادی در 3 ماهه گذشته داشته‌اند و 2- پزشک وجود لخته در عروق یا آمبولی ریوی را تشخیص داده باشد.

دکتر محمد اسلامی/رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • pezhman ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام میخواستم بپرسم همسربنده دیابت تیپ یک داره ایا میتواند از قرصهای ضد بارداری استفاده کند؟ ممنون از شما