سلامت نیوز: تعدادی از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر دچار عفونت، اختلالات معده، آلرژی و چاقی در سنین بعدی می‌شوند.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که بچه‌هائی که از بدو تولد از شیر مادر استفاده می‌کنند در سنین کودکی کمتر دچار شب ادراری می‌گردند.
 در این تحقیق تعدادی از کودکان که از شیر مادر تغذیه می‌شدند با تعدادی از آنها که از شیر خشک استفاده می‌کردند با هم مقایسه شدند و این نتیجهٔ جالب به‌دست آمد که کودکان گروه اول در حدود ۶۰درصد کمتر از کودکان گروه دوم به شب ادراری مبتلا می‌شدند. البته نباید این امر را نادیده گرفت که این موضوع نسبی است و در همهٔ کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند صادق نیست و ممکن است آنها نیز دچار شب ادراری گردند.
عوامل مختلفی بر روی شب‌ ادراری کودک تأثیر می‌گذارد که شیر مادر یکی از آنهاست مثل استرس و پیشینه خانوادگی لازم است گفته شود کودکانی که بیشتر از سه ماه از شیر مادرشان استفاده می‌کنند در برابر شب ادراری تا حدی مصون می‌باشند. بنابراین نباید تصور شود که همه کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند به شب ادراری مبتلا نگردند. در مورد این مشکل حتماً با پزشک کودک خود مشورت کنید.

● مشکلات رشد قبل از تولد و خطر ابتلای کودکان به فشار خون بالا:

کودکانی که با مشکلات شدی که از مهم‌ترین آنها کمبود وزن می‌باشد، متولد می‌شوند در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند که همین امر ممکن است منجر به مرض قلبی در سنین کودکی نیز گردد. مشکل رشدی این است که کودک در دوران بارداری ۹ماهه مادر کمبود وزن شدید داشته باشد بدون این‌که این کمبود در قد یا در اندازه سر کودک دیده شود. آگاهی یافتن از مشکلات فشار خون در کودک به آنها کمک می‌کند که از مسائل بعدی در بزرگسالی جلوگیری کنند و والدین آنها با تغییرات در سلامتی کودکانشان تطبیق یابند.

البته ممکن است کودکان علائم جسمانی ناشی از داشتن فشار خون بالا را نشان ندهند که این امر منجر به خطرات جدی‌تری در بزرگسالی از قبیل سکته مغزی، سکته قلبی، نقص کلیه، مشکلات در بینائی و سخت‌ شدن ماهیچه‌ها می‌گردد. برای از بین بردن چنین اثری به مادران باردار توصیه می‌شود که از مواد مغذی و تا حد امکان مواد غذائی بهینه در دوران بارداری خود استفاده کنند. حال اگر نوزاد با این مشکل به دنیا بیاید افزایش استفاده از میوه و سبزیجات، کاهش استفاده از نمک، ورزش کردن و حتی تمرین‌های آرامش‌بخش در کودکان توصیه می‌شود. پس تغذیه مناسب در دوران بارداری را از یاد نبرید.
منبع:ماهنامه کودک



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha