جولان مینی بوس‌های آلوده كه با شدت هر چه تمام‌تر دودهای سیاه را به خورد شهروندان می‌دهند در خیابان‌های شهر‌ها تمامی ندارد. مینی بوس‌هایی كه از عوامل اصلی آلودگی شهرها هستند و اگر چه همنوعانشان در سایر كشورهای دنیا منسوخ شده‌اند اما در كشورما هنوز به عنوان وسیله‌ای ایمن!

سلامت نیوز :جولان مینی بوس‌های آلوده كه با شدت هر چه تمام‌تر دودهای سیاه را به خورد شهروندان می‌دهند در خیابان‌های شهر‌ها تمامی ندارد. مینی بوس‌هایی كه از عوامل اصلی آلودگی شهرها هستند و اگر چه همنوعانشان در سایر كشورهای دنیا منسوخ شده‌اند اما در كشورما هنوز به عنوان وسیله‌ای ایمن! با آلودگی صددرصدی در حال تردد هستند و به لكه‌ای ننگین در سیستم حمل‌ونقل عمومی تبدیل شده‌اند. مینی بوس‌هایی كه حتی ورود ون‌های چینی و اتوبوس‌های بی. آر. تی نیز نتوانست آنها را از رده خارج كند و همچنان در برخی نقاط كشور حاكم بلا منازع خیابان‌هایی هستند كه از فرط دودهای گازوئیلی توانایی نفس كشیدن ندارند.

اما طبق معمول همه سال‌های گذشته و وعده‌های عمل نشده موضوع نوسازی مینی بوس‌ها نیز از فرط تكرار و عمل نشدن به موضوعی نخ نما تبدیل شده است.

به رغم آنكه در چند سال گذشته نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی شهر تهران به عنوان یكی از عوامل آلودگی‌هوا در دستور كار دولت و مدیریت شهری قرار گرفت، اما با وجود همكاری شهرداری تهران و شركت واحد اتوبوسرانی اجرای این طرح در گیر و دار بی‌مهری‌های دولت مسكوت مانده است.

سال گذشته بود كه با قرار گرفتن وضعیت هوای تهران در حالت اضطرار، با بررسی‌هایی كه كارشناسان محیط‌زیست انجام دادند، مسئولان دولتی به این نتیجه رسیدند كه با نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی پایتخت تا اندازه‌ای می‌توان آلودگی هوا را مهار كرد.

در حالی که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و تاکسی یکی از ملزومات خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان به حساب می‌آید، نوسازی ناوگان مینی بوسرانی همچنان در گرو مشخص شدن بانک عامل و پرداخت تسهیلات از سوی نماینده دولت است. این در حالی است که نوسازی اتوبوس‌ها هم تنها از سوی شهرداری پیگیری شده و دولت در سال 90 فقط 88 دستگاه اتوبوس را در اختیار شهرداری قرار داده است.

اردیبهشت ماه امسال بود كه محمد رویانیان،‌ رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از طرح نوسازی مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده با مشاركت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خبر داد و گفت: نوسازی حدود 40 هزار دستگاه مینی بوس فرسوده هدفگذاری شده است. اگر چه رویانیان سال 89 را سالی طلایی برای اسقاط این خودروها عنوان كرد و از جمع آوری 260 هزار خودرو در كشور خبر داد اما با گذشت بیش از 8 ماه از سال جاری هنوز شاهد تردد این خودروها در معابر هستیم و خبری از خارج شدن این خودروها از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیست و بیم آن می‌رود كه این وعده نیز به سرنوشتی شبیه دیگر وعده‌ها از قبیل راه اندازی آزاد راه تهران- شمال، پرداخت یارانه مترو تهران و ... مبتلا شود. محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز همانند همه وعده‌هایی كه تا كنون داده و البته تعداد زیادی از آنها یا اجرایی نشده یا به صورت اشتباهی توسط وی در رسانه‌ها مطرح شده این بار وعده نوسازی یک هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده در تهران را داده و به رانندگان قول داده كه می‌توانند با پرداخت 5 میلیون تومان صاحب یك دستگاه مینی بوس شوند. به گفته وی مینی بوس‌های جدیدی كه قرار است با پرداخت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار بگیرد دارای استاندارد یورو 4 بوده و با امکانات روز توسط یك شركت خودروساز داخلی طراحی و تولید می‌شوند و این افراد می‌توانند از تسهیلات دولتی نیز استفاده كنند، تسهیلاتی كه فقط در خصوص آنها حرف زده شده و هیچ اثری در دنیای واقعیت از آنها وجود ندارد.

این در حالی است كه در موضوع نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوس‌های فرسوده تهران كه عمری بالای 40 سال دارند،‌بیشتر كار بر دوش شهرداری‌ها بوده و این سازمان به تنهایی تمام بار را بر دوش كشیده است. به گفته مسعود رنجبریان، مدیركل برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران عدم همکاری دولت در نوسازی ناوگان مینی بوسرانی مشکل‌ساز شده است.

در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران، سازمان محیط زیست و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت وزارت كشور دخیل هستند كه در این میان شهرداری تهران و سازمان محیط زیست هر كدام كمك بلا عوض 10 میلیون تومانی را به این موضوع اختصاص داده‌اند اما طبق معمول تسهیلات دولتی در این باره كه 20 میلیون تومان می‌شود كه نه تنها بلاعوض نیست بلكه رانندگان مینی بوس در ازای دریافت آن باید سود نیز پرداخت كنند هنوز در پیچ و خم كاغذ بازی ادارات جا مانده و این مبلغ فقط در روی كاغذ تصویب شده و در دنیای واقعیت اثری از آن نیست.



دولت بانك عامل را مشخص نكرده

اگر چه از یك هزار مینی بوسی كه وعده نوسازی آنها داده شده 220 دستگاه مراحل نهایی كار را انجام داده‌اند اما ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها جشن خودكفایی برگزار شود چرا كه هنوز بانك عاملی كه قرار است اعتبارات این كار را تامین كند از سوی مقامات دولتی مشخص نشده و در نتیجه هیچ اعتباری در اختیار رانندگان قرار نگرفته است.

سرنوشت نوسازی اتوبوس‌های شهری نیز همانند مینی بوس هاست. به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران از ابتدای سال جاری برای بخش اتوبوسرانی دو اعتبار تعریف شده است؛ یک اعتبار جاری 290 میلیارد تومانی و یک اعتبار عمرانی 125 میلیارد تومانی که از طرف شهرداری تهران تامین شده است. در بخش یارانه بلیت نیز مجلس شورای اسلامی 300 میلیارد تومان برای کل کشورمصوب کرده است.

به گفته وی یك سوم از جابه‌جایی‌های مسافران با اتوبوس در کل کشور در شهر تهران انجام می‌شود و از آنجایی که یارانه تخصیص یافته براساس جابه‌جایی مسافر در نظر گرفته می‌شود، پس باید مبلغی در حدود 100میلیارد تومان یارانه در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار بگیرد که هنوز ریالی از آن پرداخت نشده است.

اگر چه قرار است كه دولت هر ساله هزار دستگاه اتوبوس را نوسازی كند اما از ابتدای سال تا كنون فقط 88 دستگاه اتوبوس از سوی دولت به شركت واحد تحویل داده شده. این درحالی است كه برای نوسازی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تهران درکل 300 میلیارد تومان مصوب شده که از این رقم 82/5 درصد را باید دولت تقبل کند.



سرطان‌های متحرك در كمین سلامتی شهروندان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به رغم همه وعده‌های عملی نشده مسئولان دولتی گفت:‌ در تلاشیم تا پایان سال 500 دستگاه مینی‌بوس با کیفیت خارجی و همچنین 200 دستگاه خودرو تویوتا کمری را به عنوان تاکسی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنیم.

مهندس تشکری هاشمی افزود:‌تا چند سال پیش 3 هزار دستگاه مینی بوس در شهر تهران فعال بود که به دلیل فرسودگی بیش از حد آن‌ها به مرور تعدادی زاید و از رده خارج شدند و اکنون حدود هزار و 300 دستگاه مینی‌بوس در تهران فعالیت دارند که همگی آنها به مرحله اسقاط رسیده‌اند. وی تصریح کرد: در گام نخست امسال 500 مینی بوس فیات و فولکس برای نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با این اقدام شاهد خروج بخش اعظمی از مینی‌بوس‌های فرسوده در سال جاری باشیم.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: حدود 200 دستگاه خودرو تویوتا کمری نیز آماده شماره گذاری هستند که به عنوان سومین سری تاکسی‌های با کیفیت خارجی امیدواریم به زودی شاهد ورود آنها به ناوگان باشیم وبه مرور کیفیت سطح خدمات‌رسانی در تاکسیرانی را ارتقا داده و تاکسی‌هایی در شأن شهروندان وارد ناوگان کنیم.پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در این باره گفت: در قالب اجرای طرح نوسازی مینی بوس‌ها در شهر تهران، بیش از 200 مینی بوس در مرحله اسقاط است.

در همین حال حسین موسوی، کارشناس دفتر جامع کاهش آلودگی هوای تهران در خصوص فرسودگی مینی بوسها می‌گوید: سن فرسودگی مینی بوسهای کشور 25 سال تعیین شده است و با توجه به این موضوع طبق آماری که شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده حدود یک‌هزار و 200 دستگاه مینی بوس فرسوده در تهران فعال هستند. به گفته وی سازمان محیط زیست از سال 83 طرح جایگزینی این مینی بوسها را در دستور کار داشته است اما از آنجایی که برای اجرای این طرح نیازمند همکاری با تمامی ارگانها هستیم موفقیت چندانی در اجرا حاصل نشده است. این کارشناس معتقد است نمی‌توان منکر نقش این خودروها در ایجاد آلودگی هوای شهر شد زیرا سالانه 5/1میلیون تن آلاینده از طریق همین خودروهای فرسوده وارد هوای شهر می‌شود. از آنجایی که قیمت تمام شده مینی بوس و اتوبوسهای مدرن بالاست و رانندگان مینی بوسهای فرسوده قادر به تامین این هزینه نیستند در یک طرح پیشنهادی قرار است هر دو راننده مینی بوسهای فرسوده یک مینی بوس یا اتوبوس جدید تحویل بگیرند.

رانندگان مینی بوس‌های فرسوده‌ای كه از فرط قدیمی بودن به اشیای عتیقه متحرك شبیه شده‌اند هنوز فراموش نكرده‌اند كه مسلم خانی، معاون پشتیبانی سازمان شهرداری‌های كشور سال گذشته وعده داد كه رانندگان مینی‌بوس‌های فرسوده با 3 میلیون تومان می‌توانند مینی‌بوس‌های خود را نوسازی كنند و مینی‌بوس‌های فرسوده توسط ستاد مدیریت سوخت حدود 4 میلیون تومان خریداری می‌شوند، وعده‌ای كه هنوز عملی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha