سلامت نیوز :بررسی پرستاران نشان داد تغذیه با شیر مادر در كودكان مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی قلب از نظر ارزش غذایی و ایمونولوژیكی اهمیت فراوانی دارد اما كالری مورد نیاز كودك را تامین نمی‌كند از این‌رو باید فرمولا با كالری و غلظت فراوان استفاده كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری كشور، امین ستاری و سكینه اكبری عضو انجمن علمی پرستاران قلب ایران در مقاله‌ای در نهمین همایش كشوری پرستاری كودكان عنوان شد: فرمولا باید به صورت متناوب آغاز شود تا برای كودك قابل تحمل باشد.
 
هنگامی كه كودكی به CHD مبتلاء است والدین از نظر جسمی و روحی فشار فراوانی را تحمل می‌كنند چون با كودكی روبه رو هستند كه نیازهای خاص و ویژه‌ای دارد و كمبود آگاهی در این موارد در آنها به صورت ترس و اضطراب نمود می‌كند.
 
بر اساس این گزارش، هم‌اكنون ارتباط بینCHD و نیازهای تغذیه‌ای و سوء تغذیه و اختلال رشد شناخته شده است علاوه بر فاكتور ژنتیك، هیپوكسی، بررسی میزان همودینامیك دریافت و جذب كالری و نیازهای متابولیكی نیز موثرند.
 
در ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای كودكان مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی قلب باید به مواردی توجه شود كه از آن جمله می‌توان به گرفتن شرح حال از مادران، ارزیابی رشد و اندازه‌گیری قد و وزن نسبت به هم اشاره کرد كه كمبود هر كدام از نسبت‌ها نشانگر كمبود تغذیه‌ای فوق است و اندازه‌گیری آلبومین سرم كه نشانگر اختلال تغذیه‌ای پروتئین مزمن است.
 
این بررسی می‌افزاید: این كودكان نیازهای تغذیه‌ای ویژه و منحصربه‌فردی دارند كه از آن جمله می‌توان به تغذیه بیش از نرمال، حفظ تعادل سدیم از نظر هایپوناترمی و اختلال رشد، حفظ تعادل پتاسیم و ویتامین‌های ضروری اشاره كرد.
 
چنانچه كودك مبتلا با فرمولا تغذیه می‌شود باید بر اساس تحمل متابولیكی و گوارشیش باشد.
 
بیماری‌های قلبی در كودكان نتیجه تركیب علل ژنتیكی و محیطی است شرح حال پیش زایمانی ممكن است شواهدی از عفونت مادری در اوایل بیماری‌های بارداری یا ماه‌های پس از بارداری را مشخص كند. شرح حال مادر شامل مصرف دارو، مواد مخدر و.... می‌تواند با یافته‌های قلبی مرتبط باشد.
 
رشد علامت بسیار ارزشمندی از سلامت قلبی – عروقی است. وزن هنگام تولد شاخصی برای سلامت پیش از تولد جنین و مادر است شیرخواران مبتلا بهCHD، رشد ناكافی دارند و در ضمن وزنشان بسیار بیشتر از قد و دور سرشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
این كودكان ممكن است زودخسته شوند و تنگی نفس فعالیتی داشته باشند از این‌رو آنها در سنین مختلف زندگی خود به نیازهای مراقبتی و تغذیه‌ای ویژه‌ای احتیاج دارند كه به علت اختلالات همودینامیكی و افزایش میزان متابولیسم كودك این نیازها از نظر رشد و تكامل تغذیه بیشتر می‌شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha