سلامت نیوز: معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه قاچاق كالا به ضرر اقتصاد ملی است، تاكید كرد: قاچاق كالا تولید ملی را به مخاطره می‌اندازد و اقتصاد ملی را تهدید می‌كند؛ لذا باید از قاچاق كالا پیشگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در حاشیه همایش ملی مسئولان انتظامی سازمان‌های نظام پزشكی سراسر كشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد مصوبه اخیر دولت مبنی بر مجاز بودن استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها، تصریح كرد: رییس دیوان عدالت اداری در حال پیگیری موضوع است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم تشكیل شورای عالی سلامت و پیگیری‌های قضایی در این زمینه، اظهار كرد: در جریان این موضوع نیستم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اقدام دستگاه قضایی در قبال قاچاق لوازم بهداشتی و آرایشی، گفت: قاچاق كالا تولید ملی را به مخاطره می‌اندازد و اقتصاد ملی را تهدید می‌كند؛ لذا باید از قاچاق كالا پیشگیری شود. تصمیم‌گیری‌های اقتصادی باید به نحوی باشد كه برای قاچاقچی كالا، قاچاق كالا صرف نكند تا ما شاهد كاهش قاچاق كالا در كشور باشیم.

رییسی ادامه داد: مساله قاچاق كالا مساله بسیار مهمی است كه بدون شك اقتصاد ملی را اگر به آن توجه جدی نشود، تهدید می‌كند و جا دارد كه بخش‌های مختلف كشور توجه جدی نسبت به موضوع قاچاق كالا داشته باشند زیرا این مساله می‌تواند یك تهدید جدی علیه تولید و اقتصاد ملی باشد.

وی افزود: ما طبق قانون با قاچاق برخورد می‌كنیم. در حال حاضر در نقاط مرزی كشور پرونده‌های قاچاق كالا در حال بررسی است. متاسفانه بیشترین حجم قاچاق كالا در نقاط مرزی وجود دارد كه پرونده‌های آن در دادگستری و دادگاه‌های انقلاب در حال رسیدگی است. كالاهایی كه قاچاق باشند، ضبط می‌شوند و علی‌القاعده جریمه‌هایی هم به فرد قاچاقچی تعلق می‌گیرد. باید گفت كه درباره مساله قاچاق كالا باید به صورت ملی تصمیم‌گیری شود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با قاچاق كالا خاطرنشان كرد: این عزم ملی در گروی اقدام هر سه قوه است و لذا ستاد مبارزه با قاچاق كالا موظف است سیاست‌ها را دنبال و قوانین و مقررات را در ارتباط با قاچاق كالا اجرا كند.

رییسی درباره اینكه آیا قاچاق كالا در كشور رو به افزایش است یا كاهش؟ گفت: برای ارزیابی این موضوع ستاد قاچاق كالا باید نظر خود را بگوید. ما ارزیابی‌های خود را در همه نقاط كشور به ویژه در نقاط مرزی انجام می‌دهیم زیرا بیشترین پرونده‌های نقاط مرزی كشور را در بعد پرونده‌های اقتصادی متاسفانه قاچاق كالا تشكیل می‌دهد.

وی اظهار كرد: مواد مخدر قانون خاص دارد و پلیس مبارزه با مواد مخدر ماموریت برخورد با مواد مخدر را دارد ولی در مورد مساله قاچاق كالا به دلیل اینكه این مساله در ساز و كارهای اقتصادی است، باید در نظام مالی و پولی سیاست‌گذاری به نحوی باشد كه قاچاق كالا برای قاچاقچی صرف نكند و مساله دیگر در این زمینه این است كه باید اقدامات انتظامی و قضایی انجام شود.

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: بعد از تسلط آمریكایی‌ها و ناتو در افغانستان شاهد افزایش تولید مواد مخدر در كشور هستیم، یعنی طبق آمار سازمان ملل، تولید مواد مخدر تا 40 برابر افزایش یافته است. در واقع این مساله در جهت كمیت است و از نظر كیفیت باید گفت كه مواد مخدر سنتی تبدیل به مواد مخدر صنعتی شده است و این بسیار خانمان‌سوز است.

رییسی با بیان اینكه اقدام آمریكایی‌ها و ناتو دقیقا جنایت علیه بشریت است، تصریح كرد: دادگاه‌های بین‌الملل باید به این جنایت امریكایی ها و ناتو رسیدگی كنند زیرا این كار توسط چند تا افغانی انجام نمی شود و با حمایت جدی ناتو این كار صورت می گیرد. طبیعتا ما در دستگاه قضایی به پرونده‌های مواد مخدر رسیدگی می‌كنیم ولی این یك بخش قضیه است و در رابطه با مبارزه با مواد مخدر باید یك یپلماسی داشته باشیم كه تمام كشورهای جهان را علیه آمریكایی‌ها و ناتو بسیج كند و در سازمان‌های بین‌المللی به نحوی كیفرخواست و ادعانامه علیه كشورهایی صادر شود كه امروز در حال تولید مواد مخدر هستند.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در مورد عملكرد سازمان نظام پزشكی در حوزه انتظامی، خاطرنشان كرد: قانونگذار برای اینكه مقررات و اخلاق در حرفه پزشكی رعایت شود، ساز و كارهایی را پیش‌بینی كرده كه این ساز و كارها می‌تواند برای سازمان نظام پزشكی تاثیرگذار باشد. در این زمینه گام‌های خوبی هم در سازمان نظام پزشكی و در دادسراهای انتظامی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات برداشته‌ایم اما باید اقدامات، صبغه پیشگیرانه داشته باشد و این مساله هم مربوط به دوره آموزش‌های پزشكی و هم دوره كارآموزی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha