پس از کش و قوس فراوان درباره آلوده بودن یا نبودن برنجهای وارداتی به خصوص برنجهای هندی به فلزات سنگین، سازمان بازرسی کل کشور، این آلودگی را محرز دانست.

سلامت نیوز: به پیشنهاد این سازمان، دولت، آزمون فلزات سنگین را برای برنجهای وارداتی اجباری کرده است

پس از کش و قوس فراوان درباره آلوده بودن یا نبودن برنجهای وارداتی به خصوص برنجهای هندی به فلزات سنگین، سازمان بازرسی کل کشور، این آلودگی را محرز دانست.
به گزارش روابط عمومی این سازمان، از این به بعد، وارد کنندگان برنج باید آزمون فلزات سنگین مانند سرب را روی این محصولات انجام دهند.
این آزمون به پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور و با تصویب کمیسیون زیربنایی دولت، برای برنج‌های وارداتی اجباری شده است.

به تشخیص سازمان بازرسی کل کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل واردات برنج‌های آلوده، اجباری‌نبودن آزمون فلزات سنگین در استاندارد مربوطه است. به همین جهت، بازرسی کل کشور با هدف تامین سلامت جامعه، موضوع اجباری‌شدن آزمون فلزات سنگین برای برنج‌های وارداتی را به رئیس جمهور(رئیس شورای عالی استاندارد) اعلام و پیشنهاد کرد این موضوع در شورای عالی استاندارد مطرح شود. پس از پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون زیربنایی دولت، اجرای آزمون فلزات سنگین را برای برنج‌های وارداتی اجباری کرد.
 
قصه پرماجرای برنج های آلوده
قصه برنجهای وارداتی که به گفته برخی از کارشناسان، دارای آلودگی فراوان به عناصر زیان آوری مانند سرب و ارسنیک هستند، از زمانی شروع شد که تبلیغات این محصول با نام تجاری شناخته شده ای از تلوزیون و بیلبرد شهرهای بزرگ سردرآورد.

برخی از کشاورزان در شمال کشور با اعلام اینکه فروش محصولات کشاورزی هندی، باعث نابودی زندگی آنها شده، به وزارت بازرگانی وقت، عارض شدند. در این میان، وزارت بهداشت نیز بارها با اعلام اینکه محصولات هندی را آزمایش خواهد کرد، صریحا درباره این برنجها موضعگیری نکرد.

پس از مدتی، دعوای آلوده بودن و نبودن این برنجها به فراموشی سپرده شد تا اینکه امروز، سازمان بازرسی کل کشور می گوید آلودگی این برنجها را محرز دانسته است و به دولت پیشنهاد داده آزمون فلزات سنگین برای محصولات کشاورزی وارداتی، اجباری شود.
انتظار می رود با اجباری شدن این آزمون، آسیب برنجهای وارداتی به سلامت مردم به حداقل برسد.
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha