یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 36891

رئیس كل سازمان نظام پزشكی از آغاز انجام اقدامات كارشناسی برای تعیین تعرفه‌های درمان سال 91 خبر داد و گفت: در6 ماه‌ اول سال 90 تشكیل پرونده‌های شکایت از پزشکان حدود 18 درصد كاهش داشته است كه امیدواریم این روند در 6 ماه‌ دوم نیز ادامه یابد.

سلامت نیوز :رئیس كل سازمان نظام پزشكی از آغاز انجام اقدامات كارشناسی برای تعیین تعرفه‌های درمان سال 91 خبر داد و گفت: در6 ماه‌ اول سال 90 تشكیل پرونده‌های شکایت از پزشکان حدود 18 درصد كاهش داشته است كه امیدواریم این روند در 6 ماه‌ دوم نیز ادامه یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز سیدشهاب‌الدین صدر روزگذشته در همایش ملی مسؤولان انتظامی سازمان‌های نظام پزشكی سراسر كشور، شیب روند شكایات از جامعه پزشكی و تشكیل پرونده‌ها را تند ندانست و با ارائه آمار تشكیل پرونده‌ پزشكان در دادسراها از سال 87 تا 6 ماه‌ اول امسال گفت: در سال 87 تعداد پرونده‌هایی كه در دادسرا تشكیل شده 4هزار و 145 پرونده بوده كه نسبت به سال 86 حدود 18 درصد افزایش داشته است. درسال 88 نیز 4 هزار و 211 پرونده تشكیل شده كه نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افزایش داشته، سال 89 نیز 4 هزار و 187 پرونده تشكیل شده كه نسبت به سال قبل از آن یك‌درصد كاهش داشته است.

صدر اضافه کرد: در 6 ماه اول سال 90 نیزحدود 10 درصد در تشكیل پرونده‌ها كاهش داشته‌ایم و در مجموع، تشكیل پرونده‌های پزشكی در6 ماه اول سال 90 حدود 18 درصد كاهش داشته است كه امیدواریم این روند در 6 ماه دوم نیز ادامه یابد. وی با بیان اینكه در سال گذشته محرومیت دائم از طبابت در سراسر كشور نداشته‌ایم، گفت: در سال پیش 16 مورد از شكایت‌ها به محرومیت چند ماهه پزشك منجر شد. رئیس كل سازمان نظام پزشكی بیشترین شكایات از جامعه پزشكی در سال گذشته را به ترتیب مربوط به جراحی زنان، پزشكان عمومی، دندانپزشكان، ارتوپدی و جراحی عمومی عنوان كرد.
 


هر ایرانی سالی ‌٥/٣ مرتبه به پزشك مراجعه می‌كند


صدر افزود: هر فرد ایرانی به طور متوسط سالانه 5/3 مرتبه به پزشک مراجعه می‌کند. به این ترتیب ایرانی‌ها سالانه 220میلیون مرتبه به پزشک مراجعه می‌كنند. وی با اشاره به مطالعه انجام شده در 50 ایالت آمریكا در‌باره میزان قصورات پزشكی در بیمارستان‌ها، گفت: میزان شکایت از پزشکان در كشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از ایران است. در مجموع اگر مردم به هر دلیلی نارضایتی از خدمات ارائه شده دارند، می‌توانند شكایت كنند. صدر افزود: درحال حاضر سازمان نظام پزشكی در 185 شهرستان كشور فعالیت دارد و در این شهرستان‌ها انتخابات نظام پزشكی برگزارشده است. در هر یك از این شهرستان‌ها هیات‌های بدوی انتظامی و در مراكز استان‌ها نیز هیات‌های تجدیدنظر فعال هستند. وی با اشاره به فعالیت شورای حل اختلاف پزشكی در سازمان نظام پزشكی عنوان کرد: شورای حل اختلاف پزشكی نقطه عطفی در سازمان نظام پزشكی است. به این ترتیب در صورتی كه بیماران یا همراهان بیماران مشكلی داشته باشند می‌توانند برای رسیدگی به مشکلاتشان به این مراكز مراجعه كنند.


63 درصد پرونده‌ها به صلح منجر شده است


وی تصریح کرد: بسیاری ازمشكلات مربوط به پزشكی قبل از آنكه وارد سیستم قضا شود، حل و فصل می‌شود؛ چرا كه یكی از سیاست‌های دستگاه قضا كاهش پرونده‌های ورودی است. به عنوان مثال از زمان تشكیل شورای حل اختلاف پزشكی در تهران ‌2 هزار پرونده تشكیل شده كه حدود 63 درصد آنها به صلح و سازش منجر شده و به دستگاه قضا كشیده نشده است. وی افزود: در برخی كشورها و در برخی رشته‌ها، موضوع پرونده‌های شكایات پزشكی جزو متون درسی‌ است. بر این اساس ضمن آنكه این پرونده‌ها در مسیر رسیدگی انتظامی قرار می‌گیرند، اطلاعات مفید آنها به دانشكده‌های پزشكی منعكس می‌شود تا آموزش‌های لازم در این زمینه‌ها به دانشجویان ارائه شود و چنین مواردی تكرار نشود. همچنین لازم است این اطلاعات به انجمن‌های تخصصی اطلاع‌رسانی شود تا در دوره‌های بازآموزی مورد استفاده قرار گیرند.

صدر علت اصلی شكایات‌ پزشكی را عدم رضایت از كیفیت درمان و نتیجه حاصل شده از درمان عنوان كرد و گفت: مسائل مالی، عدم رعایت تعرفه‌های درمان و عدم انصاف در هزینه‌ها نیز از دیگر علل شكایت از پزشكان است. رئیس كل سازمان نظام پزشكی در تشریح علل شكایت از پزشكان گفت: آگاهی‌های مردم از پیشرفت‌های پزشكی افزایش یافته و به این ترتیب مطالبات مردم از پزشكی در حال افزایش است و این موضوع نیز موجب بیشتر شدن شكایت از پزشكان می‌شود. هزینه‌های درمان نیز روز به روز در حال افزایش است. در مجموع عوامل متعددی شكایت از پزشكان و تشكیل پرونده‌های پزشكی را سبب می‌شود. وی عنوان کرد: پیش از این روند رسیدگی به شكایات طولانی بود اما اكنون این رسیدگی‌ها سرعت گرفته و لازم است رسیدگی به این پرونده‌ها سریع انجام شود. صدر از انجام اقدامات كارشناسی برای تعرفه‌های درمان سال 91 خبرداد و افزود: اقدامات مشترك كارشناسی میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی برای تعیین تعرفه‌های درمان سال 91 آغاز شده است. وی همچنین از برگزاری همایش اقتصاد سلامت در 19 آذر ماه از سوی سازمان نظام پزشكی خبر داد. رئیس كل سازمان نظام پزشكی در پایان تاكید كرد كه پزشکان تا پایان آذر ماه برای تمدید پروانه مطب خود فرصت دارند و از ابتدای دی ماه باید پروانه جدید در مطب‌ها نصب شود.


قاچاق کالا، تولید ملی را به مخاطره می‌اندازد


معاون اول رئیس قوه قضائیه نیز در حاشیه این همایش با بیان اینکه نظارت بر عملکرد پزشکان لازم است، اظهار کرد: هم در دوره آموزش پزشکی و هم در دوره کارورزی‌ نظارت دقیق بر عملکرد پزشکان لازم است چرا که پزشکان طبیعتا قانونمند عمل می‌کنند اما اگر چند نفر تخلف کنند برخورد قانونی با متخلفان حتما می‌‌تواند در کاهش وقوع تخلفات آتی موثر باشد. سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به اینکه قوه قضائیه چه اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق بویژه لوازم آرایشی و بهداشتی داشته، گفت: قاچاق کالا مساله‌ای است که تولید ملی را به مخاطره می‌اندازد و اقتصاد ملی را تهدید می‌کند و باید از آن پیشگیری شود و راه پیشگیری آن این است که برای قاچاقچی کالا نیرزد که کالا قاچاق کند. وی گفت: اکنون بیشترین حجم قاچاق کالا در نقاط مرزی است که به آن رسیدگی می‌شود و برابر قانون حکم قاچاق صادر و کالای قاچاق ضبط و به آن جریمه تعلق خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha