رئیس دیوان عدالت تاکید کرده هفته آینده به بررسی مصوبه اخیر دولت می پردازد.

سلامت نیوز: رئیس دیوان عدالت تاکید کرده هفته آینده به بررسی مصوبه اخیر دولت می پردازد. وزارت بهداشت نیز می گوید از مصوبه اخیر در لغو ممنوعیت دخانیات در قهوه خانه ها خبر ندارد.

قلیانهای آزاد شده در قهوه خانه ها، همچنان خبرساز است. اکنون رئیس دیوان عدالت اداری می گوید مصوبه جدید دولت در استثنا کردن قهوه خانه ها از ممنوعیت عرضه دخانیات را بررسی می کند.

محمدجعفر منتظری به روزنامه حمایت وابسته به قوه قضائیه گفته دیوان عدالت اداری هفته آینده مصوبه جدید دولت را درباره استثنا شدن قهوه خانه ها از شمول قانون جامع مبارزه با دخانیات بررسی می کند.
این برای دومین بار است که دیوان عدالت اداری، مصوبات دولت درباره قلیان را مورد بررسی قرار می دهد. بار اول، زمانی بود که اتحادیه قهوه خانه داران پایتخت با شکایت از تصویب آئین نامه قانون مبارزه با دخانیات، از دیوان عدالت اداری خواسته بود این آئین نامه را باطل کند. ولی مجمع عمومی دیوان، با تصویب اینکه قهوه خانه ها نیز جزء اماکن عمومی است، عرضه و مصرف دخانیات، به خصوص هر گونه قلیان با تنباکوهای سنتی و اسانس دار را در قهوه خانه ها ممنوع دانسته بود. این رای، ده روز پیش صادر شد، ولی در روزهای میانی هفته گذشته، سایت اطلاع رسانی دولت، از مصوبه ای خبر داد که طی آن، قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی که در آن، عرضه و مصرف دخانیات، ممنوع است، استثنا شده بود.

اکنون رئیس دیوان عدالت اداری تاکید می کند در صورتی که بررسی های دیوان نشان دهد مصوبه جدید دولت، بر خلاف رای اخیر قضایی این دیوان، درباره ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها باشد، این مصوبه لغو می شود.

وزارت بهداشت: از لغو ممنوعیت قلیان خبر نداریم
خبر ورود دیوان عدالت درباره مصوبه جدید دولت برای لغو قلیانها، با واکنش وزارت بهداشت به این مصوبه نیز همراه بود. هر چند در مصوبه دولت آمده بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، قهوه خانه ها از شمول قانون لغو ممنوعیت مصرف دخانیات، استثنا شده اند، ولی مسئولان وزارت بهداشت می گوید از این ماجرا، بی اطلاع هستند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می گوید: "تا این لحظه از این پیشنهاد اطلاعی ندارم و در جریان این موضوع نیستم. در مجموع هنوز نامه رسمی و اداری مبنی بر مستثنی شدن قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی دریافت نکرده‌ام و این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد."

دکتر کاظم ندافی که مسئول دبیرخانه ستاد ملی کنترل و مبارزه با دخانیات نیز هست، در مصاحبه به ایسنا تاکید کرده: "اینکه مطرح شده مستثنی شدن قهوه‌خانه از شمول اماکن عمومی به پیشنهاد وزارت بهداشت بوده است، بنده به عنوان مسئول دبیرخانه ستاد ملی کنترل و مبارزه با دخانیات تا این لحظه از این پیشنهاد اطلاعی ندارم و در جریان این موضوع نیستم. در مجموع هنوز نامه رسمی اداری مبنی بر مستثنی شدن قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی دریافت نکرده‌ام و این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد."

وی با اشابه به "مستحکم و جامع بودن قانون مبارزه با دخانیات" از تداوم مبارزه با عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی خبر می دهد و می گوید: " قانون و آیین‌نامه اجرایی قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بسیار مستحکم و جامع بوده و امیدواریم همچنان با برخورداری از این قانون و آیین نامه وظایف خود را انجام دهیم.در زمینه ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها پیشنهاد وزارت بهداشت آن بود که قهوه‌خانه دارانی که قبل از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مجوز فعالیت گرفته‌اند پس از اتمام زمان مجوز (این مجوزها حداکثر 10 ساله بوده است) مجاز به ادامه فعالیت و عرضه قلیان نباشند. البته تمهیداتی نیز به منظور ارایه مجوزها و مشاغل جایگزین برای این افراد اندیشیده بودیم تا این افراد بتوانند فعالیت‌های صنفی مجاز انجام دهند. در این زمینه و در جلسات مختلف با وزارت کشور به توافقاتی رسیده بودیم که به جای عرضه قلیان به عنوان کالای مضر سلامت، این افراد بتوانند سفره‌خانه دایر کرده و عرضه مواد غذایی سنتی و مجاز داشته باشند."

هنوز معلوم نیست بر چه اساسی، دولت در مصوبه اخیر خود نام وزارت بهداشت را به عنوان "پیشنهاد دهنده" برای لغو ممنوعیت استعمال و عرضه دخانیات در قهوه خانه ها مطرح کرده است.
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha