سلامت نیوز: قاعدگی نامنظم​، از مسائلی است که بسیاری از زنان و دختران با آن روبرو می‌شوند. وجود کیست‌ها در تخمدان زنان، یکی از دلایل این نامنظمی است. درباره این کیست‌ها با دکتر مریم پوررضا، رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران به گفتگو پرداختیم.

دکتر مریم پوررضا، به سینانیوز گفت: «کیست‌های موجود در تخمدان از توده‌های تخمدانی معمولاً خوش خیم هستند که اغلب از نسج تخمدان تولید می‌شوند و در بسیاری از موارد از فولیکول‌های سطح تخمدان سرچشمه می‌گیرد. در واقع کیست تخمدان از توده‌های کیسه مانندی که دارای یک جدار است و مقداری مایع ساده داخل آن جمع شده، تشکیل شده است.»

وی ادامه داد: «علل متفاوتی می‌تواند باعث بروز این کیست‌ها شود که اکثراً علت آن عدم تخمک گذاری است. چون فولیکولی که قرار است «تخمک» را ایجاد کند، معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه، پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را آزاد می‌کند. بنابراین، این اتفاق در این فرد رخ نمی‌دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبدیل به کیست می‌شود.

گاهی چند تخمک، چند کیست تولید می‌کنند و این عمل تکرار شده، تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان‌ها را تشکیل می‌دهند که آن‌ها را به نام تخمدان​های «پلی کیستیک» می‌شناسیم.»
پوررضا تصریح کرد: «وجود چنین کیست‌هایی اصلا جای نگرانی برای دختران ندارد. اما اگر این کیست‌ها درمان شوند، می‌توانند در دراز مدت بر باروری آن‌ها تاثیر گذاشته و نازایی را به دنبال داشته باشد.

 همچنین افزایش این کیست‌ها در رحم و تخمدان روی پوست زنان نیز تاثیر بدی می‌گذارد. علاوه بر این، کیست تخمدان باعث ناباروری، افزایش ابتلا به دیابت، سکته‌ها، حملات قلبی و سرطان رحم می‌شود.»
منبع: پایگاه خبری سینا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha