سلامت نیوز: با توجه به کمبود نفرولوژیست در کشور تعداد 700 نفرولوژیست برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و مراکز دیالیز مورد نیاز است. نارسایی مزمن کلیه یک بیماری شایع در جوامع است که عواملی از جمله دیابت، پرفشاری خون، چاقی و سیگار در بروز آن نقش دارد، آمارهای وزارت بهداشت نشان داده که 20 هزار نفر در کشور و 8 هزار نفر در تهران برای ادامه زندگی به دستگاه های دیالیز نیازمندند.
                    
دکتر محسن نفر متخصص نفرولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نارسایی مزمن کلیه در ایران شیوع گسترده ای دارد و فشار خون و دیابت حدود 80 درصد از علت نارسایی کلیه را شامل می شوند.

وی افزود:‌ عامل دیگری در ایجاد این بیماری دفع پروتئین است که متأسفانه هیچ علامتی ندارد و تنها از طریق آزمایشات تشخیص داده می شود، این بیماری در افرادی كه ریزفاكتورهای بالایی دارند و در معرض خطر هستند بیشتر بروز می کند به ویژه افراد مسن و کسانی که کلیه های سنگ ساز دارند باید حتماً چکاپ های دوره ای را انجام دهند.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات در بخش های دیالیز تصریح کرد: بخش های دیالیز کمبودهای زیادی دارند، هنوز تعداد زیادی از بیماران 2 بار در هفته دیالیز می شوند، داروهای این بیماران به خوبی در دسترس نیست این بیماران وارد بازار کار نیستند و از نظر تعداد پزشکان نفرولوژیست دچار کمبود هستیم به طوری که تعداد 700 پزشک نفرولوژیست لازم داریم در حالی که 250 پزشک داریم.

دکتر نفر در ادامه گفت: هر سال تعداد بیماران دیالیزی 15 درصد افزایش می یابد و متأسفانه با شرایطی که داریم و استخدام پرستارها نیز مشکل دارد نمی توانیم بخش دیالیز جدیدی را راه اندازی کنیم.

* حمایت ها برای بیماران دیالیزی کافی نیست

مصطفی قاسمی رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در ادامه افزود: الآن به جایی رسیدیم که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اگر برای بیماران کلیوی راه های پیشگیری را اعمال نکنیم در آینده نزدیک با چالش جدی مواجه می شویم.

وی گفت: 75 درصد بودجه درمانی کشور صرف برخی از بیماری ها از جمله نارسایی کلیه می شود، همودیالیز هزینه بالایی دارد و این هزینه ها با هزینه دارویی نیز همراه است و اگر یک بیمار بخواهد به اجتماع برگردد باید این داروها را تهیه کند اما چون امکانات کم است و حمایت ها کامل نیست این بیماران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

قاسمی تصریح کرد: اگر بیمار بخواهد به صورت اورژانس مراجعه کند باید هزینه را بپردازد و یا اگر پیوند کلیه کرده باشد و این پیوند پس بزند باز هزینه بر عهده بیمار است و بیمه ها از حمایت این افراد استنکاف می کنند و با این موضوع فقط از جنبه اقتصادی برخورد می کنند، حداقل در سال بیش از 3 میلیون تومان هزینه درمان این بیماران می شود بنابراین یک عزم ملی لازم است تا حمایت ها به بهترین شکل صورت گیرد.

* پرفشاری خون شایع ترین علت نارسایی کلیه است

دکتر محمدرضا نوروزی متخصص نفرولوژی در ادامه افزود: پرفشاری خون و دیابت از شایع ترین علت نارسایی کلیه هستند اما متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم تحرک و مصرف رژیم غذایی پرچرب و دیر تشخیص دادن پرفشاری خون که بسیار شایع است نارسایی کلیه ایجاد می شود و زیاد اتفاق می افتد.

وی گفت: به طور معمول بیماران دیالیزی نباید هزینه را برای درمان متقبل شوند زیرا تمامی هزینه ها به ویژه در مراکز دیالیز رایگان انجام می شود و این مراکز در تهران و مراکز استا ها زیاد است.

نوروزی گفت: امیدواریم با گسترش پیوند کلیه به ویژه از جسد بتوانیم پیوند کلیه بیماران دیالیزی را بیشتر و بهتر از قبل انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha