سلامت نیوز: آمارهای جهانی نشان می دهند که بیش از 2 میلیاردنفر درجهان سابقه تماس با ویروس هپاتیت را داشته اند و سالانه حداقل یک میلیون نفر از جمعیت دنیا در اثر هپاتیت های ویروسی جان خود را از دست می دهند.
 
منصور خالصی،استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:هپاتیت ؛التهاب تورم و عفونت کبد است و علامت آن به طور عمده شامل تب،بی اشتهایی،خستگی و درد و ناراحتی شکم و همچنین تغییر رنگ سفیدی چشم ها و رنگ پوست است.

وی با بیان اینکه آلودگی به ویروس هپاتیت می تواند به راحتی اتفاق بیفتد،اظهار داشت:امروز آلودگی به ویروس هپاتیت به یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات بهداشتی جهان تبدیل شده است و تقریبا همه کشورها و جوامع با درجان مختلف درگیر این بیماری شده اند.

خالصی تأکید کرد:آمارهای جهانی نشان می دهند که بیش از 2 میلیاردنفر درجهان سابقه تماس با ویروس هپاتیت را داشته اند و لحظه به لحظه بر شمار مبتلایان و افراد آلوده به این بیماری افزوده می شود.

وی تصریح کرد:آمار مرگ و میر ناشی از ویروس هپاتیت نیز بسیار بالا است؛به طوری که براساس آمارهای موجود سالانه حداقل یک میلیون نفر از جمعیت دنیا دراثر هپاتیت های ویروسی جان خود را از دست می دهند.

خالصی یادآور شد:همه هپاتیت های ویروسی به ویژه نوع B و C، خطرات و مشکلات زیادی را به وجود می آورند و در واقع برخی از این مشکلات به اندازه ای شدید است که هم قسمت عمده ای از بودجه برخی از کشورها صرف درمان و پیشگیری از هپاتیت های ویروسی می شود و هم مرگ و میر و ناتوانی های زیادی در اثر این بیماری به وجود می آید.

وی خاطرنشان کرد:افزایش روزافزون موارد بروز و شیوع آلودگی به هپاتیت های ویروسی به عنوان یک زنگ خطر جدی مطرح است که برای پیشگیری از آن همه دولت ها و سیستم های بهداشتی و درمانی آنها باید اقدامات مؤثرتر و جدی تری را صورت دهند.

*منبع اصلی انتشار هپاتیت های ویروسی در جوامع،حاملین آنها هستند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:هپاتیت های ویروسی از راههای گوناگونی ممکن است فرد را آلوده کنند که متأسفانه بسیاری از افراد یا از آن بی اطلاع هستند و یا اطلاع کمی دارند.

وی تأکید کرد:منبع اصلی انتشار هپاتیت های ویروسی درجوامع به ویژه هپاتیت های B و C‌،حاملین آنها هستند و مورد هپاتیت B تاکنون انسان تنها مخزن شناخته شده ویروسی بوده است.

خالصی گفت:انتقال از فرد آلوده به ویژه افراد آلوده ای که از وجود بیماری و آلودگی خود بی خبر هستند،به شدت بالا است و این آلودگی به ویژه از خون،مدفوع،ادرار،عرق،بزاق،صفرا،مایع مفصلی،منی،شیر،خون بند ناف، ترشحات واژینال و مایع مغزی نخاعی قابل شناسایی و انتقال است.

وی یادآور شد؛البته مصرف آب و غذای آلوده به هپاتیت نیز می تواند موجب انتقال ویروس و آلودگی شود به طوری که در هپاتیت A عدم شست و شوی دست ها می تواند به راحتی موجب انتقال بیماری از دست فرد آلوده به انسان دیگری شود.

خالصی با اشاره به اینکه پیشگیری از هپاتیت های ویروسی کار چندان مشکلی نیست خاطرنشان کرد:پرهیز از روابط جنسی ناایمن،پرهیز از استفاده مشترک از سرنگ و ابزارهای تیز و برنده و رعایت بهداشت به ویژه در سطوح فردی از جمله شستن منظم دست ها و صورت از راههای مهم پیشگیری از هپاتیت های ویروسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha