سلامت نیوز: افراد دیابتی باید مواد غذایی با نمایه قندی پایین را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر نوروزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه بیماری دیابت به دلیل اختلال در سوخت ساز مواد قندی ایجاد می شود و این به این معنی نیست که بیمار از مصرف مواد نشاسته ای محروم شود، اظهار داشت: مصرف این دسته از مواد غذایی باید هوشمندانه باشد، یعنی سعی شود از مواد نشاسته‌ای استفاده شود كه نمایه قند پایینی دارند، این مواد نشاسته‌ای دیر هضم و با سرعت كمتری جذب می‌شوند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ماکارونی و  نان سنگک سبوس دار را از جمله بهترین مواد نشاسته ای برای بیماران دیابتی برشمرد و خاطر نشان کرد: مصرف برنج هم منعی در افراد دیابتی ندارد و نوع پخت برنج در میزان جذب آن اثر دارد و برنج كته‌ای بهترین روش پخت است و  همچنین سیب‌زمینی آب‌پز خیلی توصیه نمی‌شود.

وی مصرف روزانه حداقل 700 گرم میوه و سبزی را به بیماران دیابتی توصیه کرد و افزود: بیماران دیابتی باید از مصرف میوه های با نمایه قندی بالا از جمله انگور، طالبی شیرین و زردآلو بپرهیزند و در سایر میوه‌ها مثل خرمالو و حتی موز(ترجیحا خیلی رسیده نباشد) استفاده کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: افراد دیابتی كه مشكل كلیوی ندارند، می‌توانند در هفته تا 400 گرم گوشت قرمز را مصرف كنند.

دکتر نوروزی با اشاره به حذف وعده‌های‌ غذایی برای كاهش وزن، اظهار داشت: رژیم های غیر اصولی و حذف وعده های اصلی غذایی موجب نوسان در قند خون بیمار می شود و لازم است کاهش وزن در این دسته از افراد زیر نظر پزشکان متخصص باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد مصرف شیرینی و بیسكویت‌های رژیمی، خاطرنشان كرد: این محصولات با وجود اینكه میزان شكر كمتری دارند ولی متاسفانه چربی به كار رفته در پخت آن‌ها زیاد است كه عوارض زیادی را برای بیماران دیابتی به وجود می‌آورد، مصرف این محصولات توصیه نمی‌شود.

دکتر نوروزی بیماری دیابت را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان عنوان کرد و گفت : شیوع دیابت نوع 2 در ایران حدود 8.5 درصد تخمین زده می‌شود و تجربه بالینی در درمان تغذیه‌ای بیماران دیابت نشان داده متاسفانه عادت‌های غلط غذایی كه خیلی از آن‌ها منجر به محروم شدن از یك زندگی عادی و لذت غذا خوردن می‌شود، در بین افراد دیابتی خیلی شایع‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha