یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 36917
سلامت نیوز: خون مصنوعی یك گام دیگر به واقعیت نزدیك شد. دانشمندان به تازگی توانستند در فرآیندی هیجان‏انگیز، نخستین خون مصنوعی كشت‏‏شده در آزمایشگاه را با موفقیت به انسان تزریق كنند.

«لوك دوآی» از دانشگاه پیر و ماری كوری پاریس، سلول‏های بنیادی خونساز را از مغز استخوان یك داوطلب استخراج كرد و با استفاده از عوامل رشد، این سلول‏ها را تحریك و آنها را به گلبول‏های قرمز تبدیل كرد. گروه دكتر «دوآی» برای ردیابی سلول‏های كشت‏‏شده در محیط آزمایشگاه، آنها را نشانه‏گذاری كرد و در ادامه حدود 10‌میلیارد از این سلول‏ها را (معادل دو میلی‏لیتر خون) به مغز استخوان‌دهندگان بازگرداندند. پس از پنج روز حدود 94 تا صددرصد از سلول‏های خونی به گردش در بدن ادامه دادند و پس از 26 روز، 41 تا 63 درصد از آنها باقی ماندند. این میزان بقا برای سلول‏های طبیعی خون، مقداری طبیعی محسوب می‌شود.

این سلول‏ها همانند سلول‏های خونی عادی رفتار كردند و به‏طور موثری اكسیژن را در سرتاسر بدن منتقل می‌كردند. «آنا ریتا میگلیاسیو» از مركز پزشكی «مانت‏سینای» در نیویورك در این‌باره می‌گوید: «او نشان داد این سلول‏ها غیرطبیعی نیستند و هم از نظر مورفولوژی و هم از نظر عملكرد، همانند سلول‏های عادی خون هستند.» این خبر، خبر خوبی برای سازمان‌های خدمات درمانی در سطح بین‏المللی است.

دكتر «دوآی» در این‌باره می‌گوید: «نتایج به دست‌آمده، نویددهنده دستیابی به یك منبع خون بی‏پایان است.» با وجود افزایش تعداد اهداكنندگان خون، جهان باز هم نیازمند منابع خونی است و این نیاز در بخش‌هایی از جهان كه آلودگی به ویروس ایدز گسترده‏تر است، بیشتر احساس می‌شود چراكه در این مناطق، تعداد اهداكنندگان سالم كمتر است. تلاش‌های دیگر برای ساخت خون مصنوعی، به جای اینكه به تولید خون طبیعی، به روش‌های مصنوعی تكیه داشته باشد، بر تولید خون مصنوعی متمركز است. به عنوان مثال «كریس كوپر» از دانشگاه «اسكس» انگلیس روی تولید ماده جدید جایگزین خون تحقیق می‌كند كه مبتنی بر هموگلوبین باشد.

شاید مواد مصنوعی جدید جایگزین‌ خون، راه‌حل مناسبی برای انتقال خون، پس از بلایای طبیعی، به ویژه در مناطق دورافتاده باشند. جایگزین‌های مصنوعی برخلاف خون تازه و سلول‏های بنیادی كشت‏‏شده، به سردسازی و نگهداری در یخچال نیاز ندارد. «كوپر» می‌گوید: «انتقال خون در كشورهای مختلف، علاوه بر هزینه زیادی كه دارد، می‌تواند زمینه مناسبی برای انتقال انواع بیماری‏های عفونی را فراهم آورد. تولید خون از سلول‏های بنیادی، نه‏تنها می‌تواند مانع بروز چنین خطرهایی شود، بلكه با در اختیار داشتن چنین تكنیكی، می‌توان گروه خونی O منفی را نیز تولید كرد.» (گفتنی است تنها هفت‌درصد از مردم جهان این گروه خونی را دارند، اما 98درصد از مردم جهان می‌توانند از آن استفاده كنند.) با وجود اینكه نتایج این پژوهش موفقیت‏آمیز بود و گام بزرگی جهت پیشبرد تولید خون مصنوعی محسوب می‌شود، اما تا تولید انبوه خون مصنوعی راه زیادی باقی مانده است، زیرا بیمارانی كه در وضعیت اضطراری، به خون نیاز دارند، باید 200 برابر حجم سلول‏هایی كه محققان در پژوهش‌های خود به بدن داوطلب وارد كردند، دریافت كنند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha