سلامت نیوز: یك روان‌شناس، گفت: بیماری آلزایمر حدود 5 درصد افراد مسن را درگیر می‌كند، این در حالی است كه گاهی به اشخاص جوان‌تر هم حمله كرده و می‌تواند آنها را نیز درگیر كند.

سمیرا كاظمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار كرد: بیماری آلزایمر در اثر فاسد شدن سلول‌های منطقه هیپوکامپ که معمولاً مقدار زیادی استیل‌ کولین تولید می‌کنند به‌ وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینكه منطقه آسیب دیده مغز و استیل ‌کولین در تشکیل خاطرات جدید وارد عمل می‌شوند، تصریح كرد: یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر، عدم توانایی در تحکیم یک یادگیری تازه (مثل یادآوری آدرس تازه) و دشواری در جهت‌یابی است، اما خاطرات رویدادهای دورتر، معمولاً کمتر آسیب می‌بینند.

کاظمی با تأكید بر علل مختلف این بیماری، خاطرنشان كرد: آلزایمر نوعی بیماری ناهمگن از نظر ژنتیکی است که در تمام نژادها دیده می‌شود كه مهم‌ترین یافته‌های شناختی بیماری آلزایمر، رسوب دو پروتئین رشته‌ای پپتید بتاآمیلویید تاو در مغز هستند كه این امر می‌تواند موجب اختلال در حافظه شود.

این روان‌شناس، تصریح كرد: در اکثر موارد، بیماری آلزایمر در اشخاص مسن و در فاصله زمانی 8 تا 20 سال به تدریج رشد می‌کند. قربانی این بیماری، ابتدا افت حافظه پیدا می‌کند و اغلب گم شدن حتی در خانه خود بیمار نیز پیش می‌آید، به مرور زمان بیمار جهت‌یابی خود را به شدت از دست می‌دهد، اشخاص و حتی اعضاء خانواده خود را نمی‌شناسد، هیجان‌های کودکانه نشان می‌دهد و از عهده نظافت خود و لباس پوشیدن بر نمی‌آید.

وی با تاكید بر اهمیت پیشگیری از این بیماری، اذعان كرد: سالمندانی که از بیماری آلزایمر یا از اختلال‌های حافظه‌ای سبک رنج می‌برند، می‌توانند عادات خود را انطباق دهند. همه افراد، پیر و جوان می‌توانند یک دفترچه یادداشت و یک مداد در جیب خود یا در کنار تلفن داشته باشند و پیام‌های خود را در آن بنویسند، یا حتی یک تقویم به همراه داشته باشند و رویدادهای پیش‌بینی شده، حتی کارهای روزمره را در آن یادداشت كنند.

كاظمی، ادامه داد: اشخاصی که از افت حافظه رنج می‌برند، می‌توانند بر روی روزهایی که سپری می‌شود خط بکشند، از داروهایی استفاده کنند که مقدار آنها برای هر روز از هفته و ماه مشخص شده است، همچنین برقراری نظم روزانه و کمک گرفتن از وسایل کمک‌ حافظه می‌تواند بسیاری از سالمندانی را که توانایی تشکیل خاطرات تازه را ندارند، از دشواری‌های حاد نجات دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha