یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶

از زمان سركار آمدن دولت نهم تا امروز كه بیش از دو سال از دولت دهم هم می‌گذرد، توجه شایسته‌ای به پدیده طلاق در كشور نشده است.

سلامت نیوز: گاهی در حجم انبوه مسائلی كه در یك جامعه وجود دارد و در لابلای خدماتی كه دولت‌ها به مردم خود ارائه می‌دهند، بعضی مسائل ممكن است به چشم نیایند یا دولت‌ها فرصت پرداختن به این مسائل را پیدا نكنند.

از زمان سركار آمدن دولت نهم تا امروز كه بیش از دو سال از دولت دهم هم می‌گذرد، توجه شایسته‌ای به پدیده طلاق در كشور نشده است.

تنها توجهی كه دولتی‌ها به این پدیده در جامعه داشته‌اند، تصویب لایحه‌ای است با عنوان «لایحه پیشگیری از طلاق» كه بنا به گفته رئیس مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، هنوز رئیس‌جمهور و وزرای كابینه فرصت این را پیدا نكرده‌اند كه برای بررسی این لایحه جلسه‌ای تشكیل و زمانی به آن اختصاص دهند!

این در حالی است كه بر اساس آخرین آمارهای ثبت احوال در شش ماهه اول امسال، پدیده طلاق در كشور با افزایش ۵ درصدی روبه‌رو بوده، آن هم در شرایطی كه ازدواج ۲ درصد كاهش داشته است.

طی شش سال گذشته، با وجود هشدارهای كارشناسان در این باره و شهادت آمارهای ثبت احوال، دولت هیچ روی خوشی به بررسی این پدیده نشان نداده است.

البته بی‌توجهی به مقوله طلاق، تنها در دولت‌های نهم و دهم مصداق ندارد بلكه در دوره اصلاحات و سازندگی هم نگاه كارشناسانه و دغدغه مندانه‌ای به این موضوع به چشم نمی‌خورد، اما با توجه به رشد آمارهای طلاق طی هشت سال گذشته، از دولتی كه شعارش مهرورزی است، این انتظار می‌رفت كه نگاهی ویژه به این قصه داشته باشد. فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان بر مبنای معیارهای فرهنگی و عقیدتی اسلامی- ایرانی به منظور كاهش آمار طلاق، با سخنرانی و همایش محقق نمی‌شود چراكه «به عمل كار برآید/به سخندانی نیست».

این بی‌توجهی، این نكته را به ذهن متبادر می‌كند كه گویی، دولت رسیدگی به مقوله طلاق را طلاق داده است!

هرچند طلاق هم مثل بسیاری از مسائل دیگر، جزو رخدادهای طبیعی در هر جامعه‌ای از شرق گرفته تا غرب است، اما از آن جا كه جزو پدیده‌های نابهنجار به شمار می‌آید و در متون دینی اسلامی، از آن با عنوان «مورد غضب‌ترین بنیان نزد خدا» نام برده شده است، باید نگاهی ویژه به آن داشته باشیم.
 
بدون شك، نخستین اقدام برای كاهش طلاق، فرهنگ‌سازی برای ازدواج‌های آسان و مبتنی بر عقلانیت و شناخت است كه این فرهنگسازی جزو وظایف دولت‌هاست. اما آیا دولت محترم، هیچگونه فرهنگ‌سازی كارشناسانه‌ای برای ازدواج آسانی بر مبنای عقل و معرفت صورت داده است؟!

جا دارد مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان نهاد متولی لایحه پیشگیری از طلاق، لیست تمام اقدامات ساساسی دولت در راستای كاهش طلاق طی شش سال اخیر را برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و افكار عمومی در این باره به داوری بنشینند.

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha