سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد تغذیه گفت:بروز چاقی شکمی و درنتیجه بروز سندرم متابولیک در بین کودکانی که با وزن کم متولد شدند،بیشتر از کودکانی است که در زمان تولد وزنی طبیعی داشتند.

میترا زراتی،کارشناس ارشد تغذیه درگفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهارداشت:چاقی شکمی یکی از فاکتورهای خطر در بروز سندرم متابولیک است و به عبارتی بسیاری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر در زندگی محسوب می‌شود.

وی گفت:چاقی شکمی در دوران کودکی در بروز بسیاری از بیماری‌ها در سن بزرگسالی تأثیرگذار است.در شهر تهران پژوهشی انجام شد که بر اساس آن چاقی کودکان تهرانی با وزن زمان تولد آنها ارتباط داشت.

این کارشناس ارشد تغذیه بیان داشت:در این پژوهش یک‌هزار و 184 دانش‌آموز مقطع پنجم دبستان از 27 مدرسه ابتدایی شهر تهران به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند.

زراتی ادامه داد:فشار خون، دورکمر و وزن زمان تولد این دانش‌آموزان بررسی شد و در جامعه مورد بررسی ما 22 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و 5.4 درصد مبتلا به چاقی بودند،همچنین میزان شیوع چاقی شکمی در این مطالعه 25.3 درصد گزارش شد.

وی اضافه کرد:دانش‌آموزانی که در هنگام تولد کمتر از 2 هزار و 500 گرم وزن داشتند،نسبت به دانش‌آموزانی که وزنشان در زمان تولد نرمال بود،دارای دور کمر بیشتری بودند.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود:نتیجه این مطالعه نشان داد که بروز چاقی شکمی و در نتیجه بروز سندرم متابولیک دربین کودکانی که با وزن کم متولد شدند،بیشتر از کودکانی است که در زمان تولد وزنی طبیعی داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha