یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 36930
سلامت نیوز: دبیر كمیته راهبردی انجمن سرطان ایران گفت: بیش از 97 درصد سرطان ها قابل درمان است اگر ما به سراغ آن برویم و این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص بدهیم.

به گزارش وب دا، دكتر پیام آزاده، ضمن بیان این مطلب افزود: غربالگری، كم هزینه ترین، نزدیكترین و پرسودترین راه برای پیشگیری، كنترل و تشخیص به موقع و صحیح سرطان است.

 وی از سرطان به عنوان یك بیماری بسیار منظم و قانونمند یاد كرد و گفت: غده سرطانی اگر در ابعاد یك سانتی متری تشخیص داده شود به معنای آن است كه هنوز سرطان به دیگر اعضای بدن انتقال نیافته و با صرف هزینه كم، قابل درمان قطعی است.

به گفته وی، تشخیص سرطان در مرحله اولیه به معنای روبرویی ما با یك سرباز دشمن است اما زمانی كه سرطان در مراحل پیشرفته یعنی زمانی كه به بقیه اعضای بدن نیز سرایت كرده است، كشف شود، ما باید با یك لشكر و یا گروهی بزرگتر مبارزه كنیم.

وی از آموزش به تمامی اقشار مردم در زمینه غربالگری بیماری سرطان به عنوان مهم ترین عامل در پیشگیری و كنترل این بیماری یاد و تصریح كرد: غربالگری40 درصد مرگ و میر را در كشورهایی كه به طور اصولی آن را انجام می دهند، كاهش داده است.

به گفته وی،  با انجام غربالگری های ساده و كم هزینه به ویژه در سنین بالای 40 سالگی به بعد می توان از صرف بسیاری از هزینه های گزاف درمانی كه حداكثر 3 درصد بقای فرد مبتلا به سرطان را افزایش می دهد،  جلوگیری كرد.

وی از تغییر در روش زندگی، تغذیه، مصرف دخانیات و ورزش به عنوان دیگر عوامل مهم برای كاهش یا افزایش سرطان یاد كرد و گفت: در كشورهای پیشرفته دنیا ثابت شده است كه با تغییر شیوه زندگی، سرطان تا 30 درصد كاهش می یابد.

دبیر كمیته راهبردی انجمن سرطان ایران، داشتن فعالیت فیزیكی مرتب و مداوم، ترك دخانیات به ویژه سیگار، استفاده از غذاهای سنتی ( غیر فست فودی) را به عنوان راهكارهای مناسب برای در امان ماندن از عوامل خطر ایجاد سرطان از جمله چاقی ذكر كرد.

به گفته وی، متاسفانه كودكان ایرانی به جای خوردن نان و پنیر و مخلّفات سنتی به راحتی از دو سالگی شروع به خوردن فست فودها می كنند ، گفت:  این نوع تغذیه مساوی با ابتلای قطعی و حتمی این فرد در 20 سالگی به انواع بیماری ها از جمله قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان ها است.

دبیر كمیته راهبردی انجمن سرطان ایران، از چاقی به عنوان چهارمین علت مرگ بشر یاد كرد و گفت: چاقی، عامل خطر ایجاد بسیاری از بیماری ها است و به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان می شود.

دكتر آزاده، استفاده از كود شیمیایی از جمله نیترات را برای رشد غیر طبیعی و پرمنفعت محصولات كشاورزی بسیار خطرناك دانست .

وی به تمامی زنان به ویژه در سنین 35 سال به بالا و حتی آنها كه هیچ علائم خطر بیماری را در خود و خانواده شان مشاهده نمی كنند، توصیه كرد: اگر علاقه مند به سلامتی خود هستند با انجام ماموگرافی های مرتب هر شش ماه یكبار به تشخیص زودهنگام سرطان سینه در خود كمك كنند.

دكتر آزاده با اشاره به اینكه سرطان معده شایعترین سرطان در كاشان است گفت: غربالگری این سرطان از طریق انجام آندوسكوپی ساده ترین و نزدیكترین راه برای تشخیص آن در مراحل اولیه است.

وی به مردان بالای 50 سال و دارای عوامل خطر ( مثل سیگار كشیدن، چاقی، داشتن سابقه بیماری در خانواده و فامیل) توصیه كرد: با انجام مرتب كلونوسكوپی در تشخیص زودرس بیماری سرطان كلون به خود كمك كنند.

به گفته وی، همه ما باید بیاموزیم و باور كنیم كه سرطان، قابل پیشگیری است اگر روش زندگی مان را تغییر دهیم و قابل درمان است اگر در مراحل اولیه آن را كشف كنیم و به درمان آن بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha