دوشنبه ، زنگ نمادین شیر در مدارس ایران، زده می شود، در همین حال دیروز صدا و سیما گزارشی پخش کرد از این که برخی از شیرهای صادراتی با بسته بندی شیر رایگان مدارس، در کشورهای همسایه فروخته می شود.

سلامت نیوز: دوشنبه ، زنگ نمادین شیر در مدارس ایران، زده می شود، در همین حال دیروز صدا و سیما گزارشی پخش کرد از این که برخی از شیرهای صادراتی با بسته بندی شیر رایگان مدارس، در کشورهای همسایه فروخته می شود.

فردا، زنگ نمادین شیر مدارس در ایران، زده می شود. این اتفاق قرار است در یکی از مدارس منطقه 11 تهران بیفتد، فعالان صنعت شیر و مسئولان آموزش و پرورش هم دعوت شده اند، در عین حال دیروز صدا و سیما، گزارشی پخش کرد که در آن، شیر توزیع شده در هتلهای عراق، بسته بندی شیر مدارس ایران را داشت، البته نه رایگان، به قیمت معمول، لیتری 1000 تومان. هر چند فعالان این صنعت می گویند توزیع شیر مدارس ایران، در عراق نبوده و تنها، از پاکتهای بسته بندی استریل که سال گذشته تهیه شده بود، استفاده شده تا هزینه شیر صادراتی، کمتر شود.

با همه این احوالات، نواخته شدن زنگ شیر در مدارس، این نوید را می دهد که 70 وعده ای که قرار است دانش آموزان سراسر کشور از شیر رایگان مدارس بهره ببرند، تا پایان سال تحصیلی، به آنها داده شود.
کارشناس و مسئول توزیع شیر مدارس در استان تهران به خبرآنلاین می گوید: "هنوز تمام لیستهای مدارس به دست مسئولان نرسیده، ولی با نواخته شده نمادین شیر، انتظار داریم مدیران مدارس، به زودی لیستها را تحویل دهند و تا پایان سال تحصیلی، 70 نوبت شیر خود را دریافت نمایند."
ولی خانی تاکید می کند: "دوشنبه صبح در مدرسه ابتدایی دخترانه نورالهدی تهران، زنگ شیر زده می شود و امیدواریم به زودی تمام دانش آموزان کشور، از شیر رایگان بهره مند شوند."
 
شیر با پاکت رایگان مدارس در هتلهای عراق
گزارشهای مختلف نشان می دهد حدود دو ماه است شیر صادراتی برخی از تولیدکنندگان با بسته بندی "غیرقابل فروش" شیر مدارس در عراق، فروخته می شود. در برخی هتلهای نجف و کربلا، این اقلام .به دست زائران ایرانی رسیده است. یک تولید کننده شیر درباره این موضوع می گوید: "ما به کمیته ملی شیر مدارس مکاتبه کردیم و از سایر همکاران خواسته ایم شیر صادراتی خود را با بسته بندی شیر مدارس به فروش نرسانند، چون چهره خوبی ندارد."

حسین چمنی، مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران به خبرآنلاین توضیح می دهد: "سال گذشته حدود 25 میلیون پاکت شیر استریل مدارس به صورت اضافه در اختیار برخی از شرکتهای تولیدکننده باقی ماند. آنها نیز منتظر ماندند تا قراردادهای خرید شیر مدارس توسط آموزش و پرورش بسته شود، چون این اتفاق دیر افتاد، شرکتهای کوچک، برخی از شیرهای صادراتی خود را در این بسته ها عرضه کردند، که البته چندان صورت خوبی ندارد."

فعالان صنعت شیر می گویند این بسته بندیها، گران است و چون در خارج از کشور تولید می شود، حدود 3 ماه زمان نیاز است تا به دست تولید کنندگان داخلی برسد.
شیرفروشها ضرر می دهند.
آمارها نشان می دهد شرکتهای تولید کننده لبنیات که در استعلام وزارت آموزش و پرورش برای توزیع شیر یارانه ای شرکت می کنند، ضررهای هنگفت می دهند. تنها یک تولید کننده مانند شیر پگاه، که یک پنجم شیر مدارس در کل کشور را بر عهده داشت، در سال گذشته 5 میلیارد و 400 میلیون تومان به خاطر توزیع شیر در مدارس، ضرر کرده، ولی با این حال، مسئولان این شرکت می گویند این هزینه را حاضرند دوباره بپردازند، چون باعث بالا رفتن فرهنگ مصرف شیر در جامعه می شود.

آنها معتقدند یارانه شیر مدرسه، هدفمندترین یارانه ای است که تاکنون دولت داده و در صورتی که بتواند توزیع شیر رایگان مدارس را ادامه دهد، سرمایه گذاری در سلامت جامعه کرده است.
چندی پیش وزیر آموزش و پرورش از "سیاسی بودن" ماجرای شیر مدارس، خبر داده بود. حمیدرضا حاجی بابایی با اظهار اینکه از ابتدای آذرماه، شیر مدارس توزیع خواهد شد، اظهار امیدواری کرده بود تا پایان سال تحصیلی، مدارس، سهمیه شیر خود را کامل دریافت کنند.
هر چند آذر از راه رسید و شیر در مدارس توزیع نشد، ولی بررسیهای خبرآنلاین نشان می دهد در حال حاضر، فرمهای استعلام قیمت در تمام استانها توزیع شده و به زودی قراردادهای خرید شیر با تولیدکنندگان بسته خواهد شد.

در برخی از استانها مانند تهران، برندگان استعلام در اقلام مختلف شیر مدارس از جمله بسته های چهارگوش استریل، سه گوش استریل و لیوانی مشخص شده اند. در تعدادی از استانها نیز استعلامها در مراحل بازگشایی است، ولی این که چه تاریخی شروع رسمی آغاز شیر مدرسه در کل کشور باشد، هنوز اعلام نشده است.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha