سلامت نیوز: مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستادمبارزه با مواد مخدر گفت:پنجاه درصد تختهای روانپزشکی کشور توسط معتادان شیشه اشغال شده است.
دکتر محمد باقر صابری زفرقندی داشت: اعتیاد به محرک ها که شیشه یکی از انواع آن است به روشهای مختلفی بستگی دارد و فرد مصرف کننده در شرایط مختلف و بسته به میزان مصرف تحت درمان قرار می گیرد. در پایتخت تنها بیمارستان لقمان در مورد مسمویت حاد با شیشه دارای مرکز مسمومیت است که به نظر می رسد خدمات مطلوبی را به معتادان ارائه می کند.

وی از اشغال 50 درصد تختهای بخش های روانپزشکی توسط معتادان شیشه خبر داد و افزود: علائم روانپریشی ناشی از مصرف محرکها در معتادان شیشه مشهود است و براساس گزارشها 50 درصد تختهای بخش های روانپزشکی به دلیل سایکوز یا روانپریشی های ناشی از مصرف شیشه اشغال شده است.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستادمبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: این روند آسیب جدی به بخش درمان بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی وارد می کند که برای رفع این مشکل چهار مرکز اورژانس روانپزشکی اعتیاد به زودی راه اندازی می شود.

صابری زفرقندی با اشاره به آثار سوء مصرف مواد محرک تصریح کرد: مصرف مواد محرک همانند ریتالین- شیشه یا هرنام دیگری که در بازارهای غیرقانونی روی این ترکیبات قرار داده اند ایجاد وابستگی شدید روانی کرده و فرد مصرف کننده در خطر ابتلا به اختلالات روانپریشی و مسمومیت حاد قرار می گیرد. براین اساس تبلیغات انجام شده در مورد اعتیادآور نبودن این مواد ناشی از تبلیغات گمراه کننده سوداگران مواد است.

وی ترک اعتیاد شیشه را میسر دانست و گفت: مراکز اقامتی و درمان اعتیاد براساس آئین نامه تبصره ذیل ماده 15قانون مبارزه با مواد مخدر تعریف شده اند. همچنین سایر مراکز درمانی مجاز برای مداخلات درمانی در مواردی غیر از مسمومیت و سایکوزهای حاد ناشی از سوء مصرف شیشه می توانند فعالیت کنند.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستادمبارزه با مواد مخدر افزود:درمان وابستگی به محرکها یک امر تخصصی است و باید توسط افرادی که صلاحیت علمی و عملی برای درمان دارند انجام شود. این در حالی است که مراجعه به مراکز غیرمجاز و درمان های غیرعلمی نه تنها کمکی به بیماران نمی کند بلکه باعث تشدید بیماری و افتادان در یک سیر تخریبی پیشرونده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha