سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که علت اصلی چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده جدید، کارشکنی و کم‌کاری شرکت‌های دخانیات است، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین وزارت بهداشت موظف به کنترل و پیگیری قانون جامع کنترل دخانیات و برخورد با شرکت‌های متخلف هستند.

علی کائیدی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که بر اساس مصوبه قانون جامع کنترل دخانیات سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی، شرکت دخانیات موظف است که روی بسته‌های سیگار علائم هشدار دهنده چاپ کند، افزود: خوشبختانه این شرکت در سال ۸۷ اقدام به چاپ تصاویر هشداردهنده کرد.

نماینده مردم ملاوی و پلدختر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که چاپ تصاویر هشداردهنده بر روی دخانیات به‌ویژه سیگار آثار خوبی را به‌همراه داشته است، گفت: در چند سال اخیر با شروع اجرای این قانون، میزان استعمال دخانیات کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این که متأسفانه گروهی از جامعه از آثار مخرب دخانیات بر بدن بی‌اطلاع هستند، بیان کرد: چاپ این‌گونه تصاویر به این دسته از افراد کمک می‌کند، که بیشتر به فکر سلامتی بدن خود باشند.

کائیدی با اعلام این که هم‌اکنون تعداد جدیدی از تصاویر هشدار‌دهنده دخانیات به تصویب ستاد کشوری کنترل دخانیات رسیده است، افزود: قرار بوده که این تصاویر در بازه زمانی ۶ ماهه چاپ شود، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

این نماینده مجلس هشتم، درباره علت چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده بر دخانیات، توضیح داد: علت اصلی چاپ نشدن این‌گونه تصاویر، کارشکنی شرکت‌های دخانیات است، این در حالی است که این شرکت‌ها به‌علت کاهش فروش سیگار از چاپ تصاویر جدید سرباز می‌زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با تأکید بر این که کمیسیون بهداشت و درمان و هم‌چنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به کنترل و پیگیری قانون جامع کنترل دخانیات است، بیان کرد: مجلس و وزارت بهداشت باید هر چه سریع‌تر با شرکت‌های متخلف بر اساس قانون برخورد کند.

قانون جامع کنترل دخانیات جزء این مورد ، مفاد تأثیرگذار دیگری نیز درباره کنترلمواد دخانی از جمله ممنوعیت مصرف این مواد در اماکن عمومی، ممنوعیت عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، افزایش قیمت مواد دخانی و مالیات این محصول‌ها و ممنوعیت فروش محصولات دخانی به صورت فله‌ای، باز یا نخی دارد که متأسفانه در اجرای این مفاد سرعت و نظارت دقیق وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha