عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن ابراز نگرانی از بازگشت قلیان‌ها با مصوبه جدید، گفت: مصرف قلیان در مجامع عمومی مشكلات فراوانی برای مردم ایجاد می‌كند، لذا تصویب چنین مصوبه‌ای با توجه به حضور وزرای بهداشت و رفاه در جلسه هیات وزیران غیرمنتظره و بسیار عجیب و غریب است و با هر توجیهی حتی اشتغال و كسب و كار قانع‌كننده‌ نیست.

مصوبه بازگرداندن قلیان‌ها غیرمنتظره و عجیب بود
سلامت نیوز: عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن ابراز نگرانی از بازگشت قلیان‌ها با مصوبه جدید، گفت: مصرف قلیان در مجامع عمومی مشكلات فراوانی برای مردم ایجاد می‌كند، لذا تصویب چنین مصوبه‌ای با توجه به حضور وزرای بهداشت و رفاه در جلسه هیات وزیران غیرمنتظره و بسیار عجیب و غریب است و با هر توجیهی حتی اشتغال و كسب و كار قانع‌كننده‌ نیست، چراكه بحث سلامت مردم مطرح است.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح كرد: ایران از جمله محدود كشورهایی است كه قانونی مترقی برای مبارزه با استعمال مواد دخانی به تصویب رسانده كه مفادی هم برای ممنوعیت مصرف قلیان در آن آمده است.

وی افزود: اگر این قانون در اجرا مشكلاتی داشت و ایراداتی متوجه آن بود دولت باید با ارایه لایحه‌ای پیشنهادات خود را برای اصلاح این قانون به مجلس ارایه می‌كرد تا در كمیسیون‌های تخصصی بررسی و در صحن با نظر نمایندگان اصلاح گردد، دولت با هر توجیهی نباید مصوبه‌ای برای نقض قانون مصوب مجلس ایجاد كند، با هر ایده‌ای از ارتزاق و اشتغال تا موارد دیگر تصویب چنین موردی قابل قبول نیست.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: مصرف قلیان در مجامع عمومی مشكلات فراوانی برای مردم ایجاد می‌كند، لذا تصویب چنین مصوبه‌ای با توجه به حضور وزرای بهداشت و رفاه در جلسه هیات وزیران غیرمنتظره و بسیار عجیب و غریب است و با هر توجیهی حتی اشتغال و كسب و كار قانع‌كننده‌ نیست چراكه بحث سلامت مردم مطرح است و سلامت تمام افرادی كه در فضاهای عمومی مانند قهوه‌خانه‌ها حضور دارند تهدید می‌شود، این مصوبه حق شهروندی را تضییع می‌كند و تعرض به حقوق شهروندی است.

به گفته نماینده مردم جهرم در خانه ملت، اگر استدلال قانع‌كننده‌ای برای این مصوبه وجود دارد دولت می‌تواند شرایط ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته و آن را به مجلس ارایه كند، چراكه استعمال قلیان در مكان‌های مسقف و عمومی سبب بروز مشكل برای تمام افراد حاضر می‌شود.

رضایی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با استعمال دخانیات اظهار كرد: در این آیین‌نامه بر شرح وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی تاكید شده است، اما این‌كه دستگاه‌های مذكور چقدر به وظایف خود عمل كرده‌اند جای سوال دارد و دستگاه‌های ناظر نظیر مجلس و كمیسیون بهداشت و درمان باید به موضوع ورود پیدا كنند، البته پیش از هر چیز باید انگیزه و اراده‌ برای اجرای قوانین وجود داشته باشد، متاسفانه موارد مختلف این قانون مانند ممنوعیت فروش مواد دخانی در دكه‌های مطبوعات و شعاع مدارس اجرا نمی‌شود.

وی وزارت بهداشت را متولی اصلی سلامت در كشور دانست و خاطرنشان كرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید برای مبارزه با استعمال مواد دخانی آسیب‌زا همراهی كنند منتهی خط مقدم تامین سلامت و مبارزه با موارد ضد سلامتی وزارت بهداشت و درمان است اگرچه هنوز مبارزه ملموس با استعمال مواد دخانی مشاهده نمی‌شود.

نایب رییس كمیسیون بهداشت عملكرد دستگاه‌ها در اجرای این قانون را بسیار ضعیف ارزیابی و خاطرنشان كرد: اجرای قانون مبارزه با استعمال مواد مخدر آن‌قدر بی‌روح می‌شود كه براحتی با تصویب مصوبه‌ای دیگر آن را نقض می‌كنند.

رضایی در خاتمه با تاكید بر این‌كه وزارت بهداشت باید محكم‌تر در این میدان حضور یابد، خاطرنشان كرد: باید اطلاع‌رسانی و كارهای تبلیغاتی بیشتری نسبت به مضرات مواد دخانی توسط تمام دستگاه‌های متولی سلامت و اجرایی كشور انجام شود، ما هم به عنوان كمیسیون بهداشت و درمان باید نظارت‌مان را قوی‌تر كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha