نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با بیان این که یکی از راه‌های اصلی برای کاهش گرایش مردم به دخانیات، تبلیغات ضد سیگار و دخانیات به‌وسیله صداوسیما است، یاد‌آور شد: سازمان صداوسیما در سال ۸۹ تبلیغات مناسبی برای کاهش گرایش به دخانیات انجام داد، اما متأسفانه این سازمان در سال جاری اقدام مناسبی انجام نداده است.

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با بیان این که یکی از راه‌های اصلی برای کاهش گرایش مردم به دخانیات، تبلیغات ضد سیگار و دخانیات به‌ وسیله صداوسیما است، یاد‌آور شد: سازمان صداوسیما در سال ۸۹ تبلیغات مناسبی برای کاهش گرایش به دخانیات انجام داد، اما متأسفانه این سازمان در سال جاری اقدام مناسبی انجام نداده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، با بیان این که وزارتخانه‌های مربوطه با مبارزه با دخانیات اراده محکمی برای اجرای تصاویر هشداردهنده بر روی دخانیات ندارند، گفت:‌ موضوع چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده امروز در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با بیان این که تصاویر هشداردهنده دخانیات برای چاپ شدن نیاز به تأیید و تصویب ستاد کشوری مبارزه با دخانیات دارد، گفت: بعد از تصویب،  وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولان پیگیری چاپ این تصاویر می‌شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که قرار بوده تا پایان مهر ماه ۹۰، چهار تصویر جدید هشداردهنده به شرکت‌های دخانیات ابلاغ شود، گفت: متأسفانه این ابلاغیه تاکنون اجرایی نشده است و کسی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد.

وی با بیان این که «وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت، معدن و تجارت اراده محکمی برای اجرای تصاویر هشداردهنده دخانیات ندارند»، بیان کرد: این موضوع تنها سهل‌انگاری و نگرش ساده این وزارتخانه‌ها را می‌رساند.

رنجبرزاده با اعلام این که موضوع چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده دخانیات امروز –یک‌شنبه ۲۹- در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود، یاد‌آور شد: این کمیسیون با تمام توان برای اجرای این طرح مهم تلاش می‌کند.

چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده از سوی شرکت‌های دخانیات خلاف قانون است

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس هشتم، با بیان این که چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده دخانیات یک موضوع خلاف قانون است، افزود: قوه مجریه و مقننه باید اجرای این طرح‌ها را پیگیری کنند.

متأسفانه شرکت‌های دخانیات به‌علت در خطر افتادن منافع مالی، از چاپ تصاویر هشداردهنده ناراضی هستند و مقاومت نشان می‌دهند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با تأکید بر این‌که چاپ تصاویر هشداردهنده بر روی دخانیات، یکی از راه‌های تأثیرگذار برای کاهش گرایش مردم به دخانیات است، گفت: متأسفانه شرکت‌های دخانیات به‌علت در خطر افتادن منافع مالی، از چاپ تصاویر هشداردهنده ناراضی هستند و مقاومت نشان می‌دهند.

وی با تأکید بر این که متأسفانه سیکل مبارزه با دخانیات در کشور معیوب است، بیان کرد: به طور مثال می توان به آزاد شدن مواد دخانی مانند قلیان از سوی دولت نام برد.

رنجبرزاده با بیان این که به‌علت نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان اجرایی، میزان گرایش مردم به دخانیات به بالای ۱۰درصد رسیده است، افزود: دولت باید هر چه سریع‌تر برای کاهش آمار استعمال دخانیات برنامه‌ریزی کند.

تبلیغات ضد دخانیات صداوسیما در سال ۹۰ کم رنگ شده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با بیان این که یکی از راه‌های اصلی برای کاهش گرایش مردم به دخانیات، تبلیغات ضد سیگار و دخانیات به‌ وسیله صداوسیما است، یاد‌آور شد: سازمان صداوسیما در سال ۸۹ تبلیغات مناسبی برای کاهش گرایش به دخانیات انجام داد، اما متأسفانه این سازمان در سال جاری اقدام مناسبی انجام نداده است.

بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات هر ساله از راه افزایش مالیات ، قیمت فرآورده‌های دخانی به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد

وی با بیان این که بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات هر ساله از راه افزایش مالیات ، قیمت فرآورده‌های دخانی به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، بیان کرد: متأسفانه دولت هنوز با تردید این بخش از قانون را اجرا می‌کند.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس هشتم، ادامه داد: افزایش قیمت دخانیات در کشورهای دیگر امتحان شده و اثر مطلوبی در کاهش میزان استعمال دخانیات گذاشته است.

بر اساس مصوبه قانون جامع کنترل دخانیات سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی، شرکت دخانیات موظف است که بر روی بسته‌های سیگار علائم هشدار دهنده چاپ کند.

این قانون دولت را مکلف کرد که دو در صد از سرجمع مالیات ماخوذه از فرآورده‌های دخانی واریزی به حساب خزانه‌داری، پس از طی مراحل قانونی در قالب بودجه‌های سنواتی دراختیار نهادها و تشکل‌های مردمی مرتبط به منظور تقویت و حمایت این نهاد‌ها جهت توسعه برنامه‌های آموزشی ، تحقیقاتی و فرهنگی در زمینه پیشگیری و مبارز بااستعمال دخانیات قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha