یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 36948
سلامت نیوز: رییس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت گفت: تاكنون با اجرای طرح غربالگری حدود 10 تا 20 درصد از بیماران دیابتی شناسایی شدند به گونه‌ای كه 300 هزار بیمار دیابتی مورد شناسایی قرار گرفتند. اطلاعات این بیماران به طور رسمی در سیستم ما ثبت شده و تحت پوشش قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد علوی نیا در حاشیه برگزاری سمینار كشوری دیابت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: این رقم شامل بیمارانی نمی‌شود كه با مراجعه به بخش خصوصی دیابت آن‌ها تشخیص داده شده است و در این مراكز تحت نظر هستند.

علوی نیا در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا می‌توان سازوكاری فراهم كرد تا اطلاعات مبتلایان به دیابت بخش‌های خصوصی ودولتی تجمیع شود، گفت: مجلس شورای اسلامی لازم است قانونی تصویب كند تا آمار مبتلایان به دیابت كه به بخش خصوصی مراجعه می‌كنند به وزارت بهداشت اطلاع داده شود البته چنین قانونی وجود دارد ولی به طور مشخص در آن از دیابت اسمی برده نشده است. در سال 84 كل روستاهای كشور از نظر ابتلا به دیابت غربالگری شدند كه این كار در سال 87 تكرار شد. برنامه دیابت شهری نیز از ابتدا سال 89 در شش كلان شهر به اجرا در آمد به گونه‌ای كه هفت دانشگاه در این زمینه وارد عمل شدند.

وی افزود: از اواخر سال 89 دانشگاه‌های علوم پزشكی اهواز، كرمان و یزد نیز به برنامه دیابت اضافه شد و تا پایان سال 90 پنج دانشگاه دیگر نیز تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

علوی نیا تاكید كرد: مردم می‌توانند به مراكز بهداشت و درمانی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشكی شهید بهشتی تهران،‌ مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، كرج، اهواز، كرمان و یزد مراجعه و وضعیت خود را در زمینه احتمال ابتلا به دیابت بررسی كنند.

علوی نیا در پایان اظهار كرد: در این برنامه افراد بالای 30 سال از نظر ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی می‌شوند چرا كه ممكن است از ابتلای یك فرد به دیابت هفت سال بگذرد بدون آن كه علائم این بیماری ظاهر شده باشد. از سوی دیگر ابتلا به دیابت نوع یك از كودكی مشخص می‌شود. بنابراین لزومی ندارد كه این بیماران غربالگری شوند البته اگر مبتلایان به دیابت نوع یك به مراكز ما مراجعه كنند می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha