یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 36950
سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: 10 تا 20 درصد از دیابتی‌ها دچار نارسایی كلیه،‌ بیش از 10 درصد مبتلا به كم‌ بینایی،‌ 2 درصد دچار نابینایی مطلق و 50 درصد به گرفتگی عروق مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر حسن ابوالقاسمی در سمینار كشوری دیابت افزود: در حال حاضر 346 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند كه 80 درصد در كشورهایی زندگی می‌كنند كه درآمد سرانه آنها متوسط و پایین است.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: دیابت، بیماری‌های تنفسی، سرطان‌ها، سكته‌های مغزی و قلبی و بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند كه اگر بتوانیم به موقع در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری‌ها مداخله كنیم می‌توانیم از عوارض آنها جلوگیری كنیم.

وی كمبود آموزش همگانی مردم را علت شیوع دیابت در كشورهای در حال توسعه بر شمرد و اظهار كرد: لازم است با توجه به دسترسی به ابزار‌های آموزشی متعدد، جمعیت عادی را نسبت به دیابت آگاه كنیم و امروزه متخصصان صاحب‌نام به این نتیجه رسید‌ه‌اند كه در زمینه آموزش مردم تلاش بیشتری بكنند.

ابوالقاسمی با اشاره به تاثیر چاقی بر ابتلا به دیابت اظهار كرد: امروزه چاقی زمینه‌ساز ابتلا به دیابت محسوب می‌شود با این وجود 13 درصد از مردان و 29 درصد از زنان ایرانی دچار چاقی مفرط هستند. این در حالی است كه ایران موفق به كنترل بیماری‌های ژنتیك شده است آن هم در شرایطی كه كنترل این دسته از بیماری‌ها از دیابت بسیار دشوارتر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه تصریح كرد:‌ بر اساس نتایج مطالعات انجام شده عملكرد یك بهورز از یك فوق‌ تخصص برای كنترل قند خون یك فرد دیابتی موثر‌تر است.

وی توجه به رژیم غذایی سالم،‌ افزایش فعالیت‌ فیزیكی، 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه را از عواملی دانست كه می‌تواند در پیشگیری از دیابت موثر باشد و تاكید كرد: اگر افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت روزانه 30 تا 40 دقیقه پیاده‌روی كنند، 20 سال ابتلای آنان به دیابت به تاخیر می‌افتد بنابراین لازم است از ابتلا به این بیماری پیشگیری كنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: لازم است مانند دهه‌های قبل غذا‌های سنتی مصرف كنیم این در حالی است كه در دو سه دهه اخیر نوع غذای ایرانیان تغییر كرده است و آنان از غذاهای پرچرب بسیار استفاده می‌كنند در حالی كه غذاهای پرچرب برای سلامت انسان خطرناك است.

وی در ادامه گفت: قصد داریم از طریق دولت راه‌اندازی واحدهای سلامت در مراكز درمانی را پیگیری كنیم و اگر از این طریق این تصمیم عملی نشد از طریق مجلس شورای اسلامی اقدام می ‌كنیم.

ابوالقاسمی افزود: با راه‌اندازی این واحد‌ها بیمارانی كه دچارعوارض شدید نیستند را پزشكان مجرب راهنمایی می‌كنند.

وی تاكید كرد‌: ساختار شبكه بهداشتی پاسخگوی نیاز درمانی نیست ولی واحد‌های سلامت می‌توانند در این زمینه موثر باشند و به نیازهای اساسی مردم پاسخ دهند.

ابوالقاسمی با اشاره به وضعیت ابتلا به سرطان در ایران گفت:‌ بیش از 85 درصد كودكان مبتلا به سرطان به طور قطعی درمان می‌شود. با توجه به اقدامات صورت گرفته نیازمند تحقق در نظام بهداشتی و درمانی برای كنترل دیابت هستیم البته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است ولی سرعت انجام آن مطلوب نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه گفت: تكنولوژی‌های پیشرفته عمده منابع مالی ما را به خود اختصاص می‌دهند این در حالی است كه باید به پیشگیری از بیماری‌ها توجه بیشتری كنیم و اگر قصد شناسایی ریسك‌ فاكتور‌ها داریم باید امكانات آزمایشگاهی را به این سمت وسو سوق دهیم.

وی تاكید كرد‌: ‌با صرف هزینه كمتر می‌توان بیماری‌هایی مانند دیابت را كنترل كرد این كار هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از پیوند با استفاده از سلو‌ل‌های بنیادی دارد.

ابوالقاسمی در پایان اظهار كرد: اگر منابع سلامت را به سمت زندگی عادی مردم سوق دهیم بهتر از آن است كه بیشتر به درمان و عوارض بیماری‌ها بپردازیم.

 قانون ارتقای بهره‌وری در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اجرا شده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت اجرای قانون ارتقای بهره‌وری در این دانشگاه اظهار كرد: این قانون در بیمارستان‌های دانشگا‌های علوم پزشكی شهید بهشتی اجرا شده است و حتی در بیمارستان‌های شهریار و رباط كریم نیز اجرا می‌شود البته دچار كمبود پرستار هستیم و ضعف مالی نیز موجب شده است كه در اجرای كامل این قانون با مشكلاتی مواجه شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha