دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 36951

هویج به لحاظ خاصیت ضد عفونی كنندگی، التیام بخش زخم معده و روده است.

سلامت نیوز: هویج به لحاظ خاصیت ضد عفونی كنندگی، التیام بخش زخم معده و روده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، یك كارشناس تغذیه در یزد، گفت:‌ هویج درگروه سبزیجات قرار می‌گیرد و موطن اصلی آن اروپا،‌ شمال آمریكا و آسیا است.

یوسف نقیایی با اشاره به وجود 10 درصد كربوهیدرات پیچیده در این سبزی گفت: كربوهیدرات‌های پیچیده در مقایسه با كربوهیدرات‌های ساده كه برای بعضی از افراد مشكل ساز می‌شود برای تمامی افراد مفید است.

وی در خصوص خواص و تركیبات هویج اظهار كرد: شاخص‌ترین تركیب هویج بتاكاروتن پیش ساز ویتامین A است كه اثر خوبی بر روی بنیایی و افزایش دید و تكمیل ذخایر آهن را در پی دارد.

نقیایی با اشاره به خاصیت ضد عفونی كنندگی هویج گفت: این سبزی اثر بخشی خوبی بر التیام زخم‌ها به خصوص زخم روده و معده دارد.

وی در ادامه گفت:‌ وجود ید موجود در هویج باعث كاهش كلسترول خون و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌كند.

این كارشناس تغذیه با اشاره به فیبر موجود در این سبزی خاطر نشان كرد: وجود فیبر در این سبزی منجر به پیشگیری از بروز بیماری یبوست و بواسیر می شود.

نقایی با اشاره به ویتامین k به مقدار 13 میكروگرم و ویتامین c به مقدار 9 میلی گرم در این سبزی خاطر نشان ساخت: این سبزی دارای پتاسیم فراوان و همچنین حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی چون بتاكاروتن، آلفا كاروتن ،‌گلوتاتیون و مقداری هم ویتامین E است كه آنتی‌اكسیدان‌ها در پیشگیری از بیمارهای سرطان و قلبی و عروقی موثر هستند.

وی افزود: بسیاری از كارشنان تغذیه، هویج را ضد اسهال می‌دانند در ضمن مصرف هویج برای بیماری‌های پوستی مثل خارش و اگزما و سوختگی‌ها مفید است و به خاطر خاصیت‌های فراوانی که دارد از سبزیجات برتر به حساب می‌آید.

وی در پایان افزود:‌ انرژی این سبزی 42 كیلوكالری است و دارای 5/2 گرم فیبر خوراكی ،‌ 322 گرم پتاسیم، 34 میلی‌گرم سدیم و 2800 بتاكاروتن است كه در نوع خود بی نظیر است و هویج میوه‌ای سرشار از بتاكاروتن، ‌پیش ساز ویتامین A ست كه تاثیر بسیار خوبی بر بینایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha