دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 36966
سلامت نیوز: یک فوق تخصص چشم، سینوزیت را مشكل شایع فصل سرما دانست كه می‌تواند چشم‌ها را نیز درگیر كند و گفت: بروز این مشکل معمولا با تورم شدید پلک‌ها، اختلال در حرکت چشم، قرمزی و نیز درد چشم همراه است.

دکتر محمد طاهر رجبی در گفت وگو با ایسنا، سینوزیت را مشکل شایع فصول سرد سال دانست و گفت: در صورتی که سینوزیت، سینوس‌های مجاور چشم و قسمت داخلی را درگیر نماید عفونت ناشی از سینوس می‌تواند وارد چشم شده و عوارض شدیدی ایجاد کند.

وی ادامه داد: این مشکل معمولا با تورم شدید پلک‌ها، اختلال در حرکت چشم، قرمزی و نیز درد چشم همراه است. در صورت مشاهده این علائم، مراجعه به پزشك و پرداختن به امر درمان کاملا اورژانسی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن بیان این مطلب که از این مشكل تحت عنوان «سلولیت اربیت» نیز یاد می‌شود، گفت: سلولیت اربیت معمولا ناشی از باکتری‌هایی است که منجر به سینوزیت می‌شوند و درمان آن معمولا آنتی بیوتیکی است. در این صورت پس از کنترل التهاب، درمان قطعی توسط آندوسکوپی سینوس‌ها صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص جراحی ترمیمی چشم، همچنین درباره درمان طرح‌های تحقیقاتی در زمینه بیمارانی كه دچار سوختگی پلک‌ها و چشم که بویژه با اسید دچار سوختگی شده‌اند، گفت: معمولا این افراد نیازمند درمانهای بسیاری هستند که دست كم باید بیش از 10 بار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند که درصد بالایی از این بیماران نیز دید اولیه را به دست نمی آورند.

وی اضافه كرد: این جراحی‌ها به صورت بازسازی لایه‌های متعدد پلک صورت می‌پذیرد. تلاش می‌کنیم روش‌های جدید بازسازی پلک به شکلی باشد که عملکرد این عضو حفظ شده و قسمتهای ملتحمه و بخش‌های داخلی پلک نیز بازسازی شوند.

به گفته رجبی یكی از روش‌های جدیدی که برای درمان این بیماران استفاده می‌شود این است که تا جایی که ممکن است هر پلک را با چندین نوع پیوند در یک جلسه درمان می‌کنند.

وی در پایان گفت: متاسفانه روشهای قبلی برای این بیماران نتایج خوبی نداشته و هنوز هم بیمارانی هستند که سالها قبل دچار عارضه شده و هم اکنون برای بازسازی بخش‌هایی از آن با جراحی درمان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha