دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 36968

یكی از شایع‌ترین مواردی كه افراد سیگاری را ترغیب به سیگاركشیدن می‌كند، احساس خستگی است، اما می‌توان بر این موضوع و در نتیجه نیاز به سیگار كشیدن غلبه كرد.

سلامت نیوز: یكی از شایع‌ترین مواردی كه افراد سیگاری را ترغیب به سیگاركشیدن می‌كند، احساس خستگی است، اما می‌توان بر این موضوع و در نتیجه نیاز به سیگار كشیدن غلبه كرد.

احساس خستگی به معنای خسته ‌شدن از یكنواختی، كسالت و تكرار است. تكرار و یكنواختی در واقع از عادت‌های قدیم شما شكل می‌پذیرد. به عنوان مثال، شما ممكن است بعد از اتمام كار روزانه و بازگشت به منزل از برنامه هرروزه و تكراری خود پیروی كنید یعنی اول غذایی بخورید، بعد مدتی تلویزیون تماشا كنید و دست آخر به رختخواب بروید. این یكنواختی نه‌تنها برای شما ملال‌انگیز است بلكه به نحوی از شما دعوت می‌كند كه سیگار را در بخشی از این برنامه قرار دهید. اگر در برنامه روزانه خود سیگار را برای غلبه بر خستگی‌ها گنجانده‌اید، و احساس انزوا و تنهایی می‌كنید، وقت آن رسیده است كه تغییراتی در برنامه زندگی خود بدهید. تغییر در برنامه‌های یكنواخت زندگی به شما كمك می‌كند كه احساس بهتری در مورد خودتان داشته باشید و برای پركردن اوقات فراغت از خطر افتادن به دام سیگار در امان باشید.

اما این تنها راه كنار گذاشتن سیگار نیست در اینجا ما هفت راه برای كنار گذاشتن سیگار به شما پیشنهاد می‌دهیم.

1 از خطر افتادن به دام سیگار زمانی كه دستان شما به كاری مشغول نیستند، بر حذر باشید. آگاه بودن از این عامل خطر، شما را از روشن‌ كردن خود به خودی سیگار زمانی كه دچار احساسات منفی هستید، نجات می‌دهد.

2 برنامه روزانه خود را تغییر دهید. برای حذف سیگار در برنامه روزمره، به ایجاد تغییراتی در خود برنامه نیاز است. برای مثال، اگر هر روز صبح بعد از برخاستن از رختخواب مسواك می‌زنید و سپس سیگار خود را روشن می‌كنید و یك فنجان چای میل می‌كنید، این برنامه را تغییر دهید. می‌توانید بعد از برخاستن و مسواك‌ زدن، یك لیوان آبمیوه میل كنید. مقداری پیاده‌روی كنید و سپس چای خود را بنوشید.

3 خود را مشغول كنید. خود را با كارهایی كه امكان سیگار كشیدن را مشكل می‌سازد، مشغول كنید. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل شستن ظروف، حل كردن جدول یا نوشتن یك نامه یا حتی بازی كردن باشد.

4 ورزش كنید. این به معنای فقط یك‌بار برنامه‌ریزی و اجرای یك ورزش یا تمرین نیست. برای مثال، می‌توانید به جای استفاده از آسانسور از پلكان استفاده كنید یا در حالی كه نشسته‌اید بدن خود را در وضعیت انبساط و كشیدگی قرار دهید.

5 از وضعیت‌های ناراحت‌‌كننده یا استرس‌زا دور شوید. اگر احساس انزوا و تنهایی می‌كنید، احتمالا برای رسیدن به آرامش به دنبال سیگار خواهید رفت. برخیزید و از آن محل دور شوید، به كسی تلفن بزنید، به پیاده‌روی بروید، آشپزی كنید یا با فعالیت دیگری خود را مشغول كنید.

6 دلایل ترك سیگار را برای خودتان بازگو كنید. بسیاری از سیگاری‌ها به صورت ناخودآگاه سیگار می‌كشند و اگر بتوانند علل استعمال دخانیات را برای خودشان فهرست كنند، راحت‌تر می‌توانند جلو وسوسه سیگار كشیدن را بگیرند.

7 از حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند شوید. زمانی كه احساس تنهایی و ملامت می‌كنید، نزد دوست یا اعضای خانواده بروید. به جای اینكه از سیگار به عنوان یك دوست تسلی‌بخش كمك بگیرید، از حمایت آنها بهره‌مند شوید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha