شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3698

كاركرد نامنظم غده تیروئید تاثیر فراوانی در نحوه كار متابولیسم دارد ، كم كاری و پركاری غده تیروئید از نشانه های اختلال كار غده تیروئید است و ید ماده ای است كه در بهبود كار تیروئید خیلی موثر است.

دكتر حسین ترابی متخصص  و جراح تروئید به باشگاه خبرنگاران گفت: تیروئید غده ای است كه در قسمت راست و چپ جلوی گردن قرار گرفته است و با یك رابط باریك به هم  متصل است. ماده ای كه از تیروئید ترشح می شود تیروكسین نام دارد كه نقش مهمی در متابولیسم دارد و اگر در تنظیم ترشح این ماده اختلالی ایجاد شود فرد دچار بیماری های كم كاری و پركاری تیروئید، تیروئید گره ای و ورم های تیروئید می شود.
وی تصریح كرد: در كم كاری تیروئید، مقدار ترشح تیروئید كم می شود در چهره فرد بیمار مقداری تورم مشاهده می شود، در مدت زمان كوتاهی احساس خستگی می كند، پوست خشك می شود و ممكن است گاهی اوقات ریزی مو داشته باشد.
در پركاری تیروئید فرد احساس گرمای زیاد می كند و كف دست ها تعرق دارد، فرد احساس خستگی و اضطراب دارد، چشم ها مقداری بیرون زدگی داشته و ترشحات زیاد می شود كه در نتیجه آن سوخت و ساز افزایش پیدا می كند ، فرد دچار تپش قلب می شود ، ممكن است ریزش مو بوجود آید و در مورد خانم ها نازایی بوجود می آید.
ترابی تاثیر ید در ترشحات تیروكسین را بخصوص در بوجود آمدن آن مهم دانست و گفت: درمناطق دریایی بیشتر به دلیل كمبود ید بیماری گواتر بوجود می آید.
وی اضافه كرد: دانشگاه شهید بهشتی به نمك ها مقداری ید اضافه كرده و با بسته بندی زرد رنگ به بازار ارائه داد كه با مصرف آن تاثیر قابل ملاحظه ای در پیشگیری بیماری كم كاری تیروئید دیده می شود.
وی در پاسخ به این سوال كه گواتر چیست ؟گفت: گواتر، تورمی است كه به دلیل كم كاری و پركاری تیروئید به وجود می آید و در قسمت جلوی گردن فرد بیمار، برآمدگی دیده می شود و در گواتر پركار مقداری چشم ها از حدقه بیرون میزند.
وی در مورد معالجه افراد بیمار تصریح کرد: كه پس از معاینه اسكن تیروئید عكس اتمی از تیروئید از بیمار گرفته می شود، سپس آزمایش تی3 و تی4 كه مربوز به نتیجه تبدیل ید به تیروكسین است گرفته و اندازه گیری می شود، اگر مقدار آن كم باشد TSH (تیروئید استیمولیتید هورمون) زیاد می شود كه از ترشح هیپوفیز برای تحریك تیروئید به وجود می آید تا متابولیسم را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • pl ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوبتون من به دکتر مراجعه کردم و به من گفتن که تیروئیدم کم کاره میخوام بدونم اصلا دلیل بروز مشکل در تیروئید و پرکاری یا کم کاریش چیه و چرا به وجود میاد ممنون میشم توضیح بدید