سلامت نیوز: متاسفانه برای بعضی‌ها مصرف دارو با مصرف بیش از حد آن همراه می‌شود و این مصرف زیاد از حد دارو مترادف است با تلاش برای خودكشی و مسمومیت‌های كشنده‌ای كه داروهای غیرمجاز به‌همراه دارد با وجود این، برخی‌ها آگاهانه یا از روی اشتباه مقدار دارو را بیشتر از آنچه پزشك برایشان تجویز كرده مصرف می‌كنند. یك‌بار مصرف اضافی دارو، غالبا مشكلی ایجاد نمی‌كند اما مصرف اضافی برخی داروها می‌تواند خطرناك باشد، حتی اگر مقدار كمی داروی اضافی مصرف شده باشد. اطلاعات ذكر شده دارویی به‌طور مفصل عواقب مصرف زیاده از حد دارو را ذكر كرده‌ است و خطر مصرف اضافه به‌صورت خفیف، متوسط، شدید دسته‌بندی شده‌ است.

زیاده‌روی در مصرف دارو: بعضی‌ها گمان می‌كنند اگر داروی بیشتری بخورند، اثرات فوری و فواید بیشتری دارد. این تصور برای داروها به‌ویژه از نظر تحمل، خطرناك است. بعضی‌ها به اشتباه یا از روی فراموشكاری داروی بیشتر مصرف می‌كنند این مساله به ویژه در سالخوردگان صادق است. این كار به‌خصوص در داروهایی كه ایجاد خواب آلودگی می‌كند، خطرناك است. در برخی موارد هنگام ناراحتی‌های كلیه یا كبد دارو در خون جمع می‌شود، زیرا بدن نمی‌تواند دارو را تجزیه كند یا مقدار اضافی دارو را به حد كافی و سریع دفع كند؛ در نتیجه نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شود، البته این نشانه‌ها ممكن است تا چند روز نمایان نشود. چه موقع و چگونه كمك بخواهیم؟ اگر مطمئن نیستید كه قرص یا دارو را مصرف كرده‌اید، دوباره فكر كنید. یادداشت یا چیزی شبیه آن را كه فكر می‌كنید در یادآوری مصرف دارو به شما كمك می‌كند تهیه كنید اگر به‌طور منظم مراقبت از یك شخص سالخورده را برعهده دارید و به وی دارو می‌دهید و نشانه‌های ناگهانی گیجی خواب آلودگی یا بی‌قراری در وی مشاهده كردید، احتمال مصرف زیاده از حد دارو بدهید و فورا از پزشك كمك بخواهید.

زیاده روی آگاهانه در مصرف دارو: در حالی‌كه بعضی‌ها سهو ا یا با این تصور كه خوردن داروی زیاد مفید است در مصرف دارو زیاده‌روی می‌كنند، كسانی نیز هستند كه با علم به مضر بودن داروی زیاد، از روی عمد و به قصد خودكشی، مقدار زیادی دارو مصرف می‌كنند در این‌گونه موارد باید هرچه زودتر بیمار را به اورژانس رساند تا به وی كمك شود. البته این كمك باید شامل تدابیر روان‌شناسی نیز باشد تا انگیزه‌ها و عواملی كه بیمار را به این اقدام ناخوشایند وادار كرده‌اند از میان برود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha