سلامت نیوز: اگر سیگاری هستید تنها زمانی می‌توانید آن را ترك كنید كه از لحاظ روحی و روانی آمادگی لازم را داشته باشید، یعنی نه به علت حرف دیگران بلكه با خواسته قلبی خودتان و به‌طور قاطعانه تصمیم به ترك سیگار بگیرید. باید بدانید كه این كار به حفظ سلامتی و داشتن زندگی سالم و طولانی‌تر به شما كمك می‌كند و البته از احتمال بروز سرطان نیز در آینده جلوگیری می‌كند. خوشبختانه در سال‌های اخیر چندین انجمن با هدف ترك دادن افراد سیگاری در ایران راه‌اندازی شده كه به صورت استاندارد و حرفه‌ای افراد را برای ترك نیكوتین تشویق می‌كند و برنامه‌های خاصی را برایشان در نظر می‌گیرد تا برای همیشه سیگار را كنار بگذارند. در اینجا ما با دو نفر از كسانی كه برای ترك سیگار عضو این انجمن شده‌اند گفت‌وگو می‌كنیم تا شما از جزییات این اقدامات آگاه شوید.

حامد و مرتضی از اعضای این انجمن هستند. مرتضی مدت 17 سال نیكوتین مصرف می‌كرد و الان حدود پنج است كه پاك بوده و حامد هشت سال بود كه نیكوتین مصرف می‌كرد اما با كمك این انجمن توانست آن را برای همیشه ترك كند و الان مدت پنج سال است كه پاك شده. این دو نفر از تجربیات خود در این انجمن می‌گویند:

مرتضی: انجمنی كه من در آن عضو هستم همه اعضای آن در یك چیز با هم مشترك هستند و آن هم مصرف نیكوتین است. در اینجا روش خاصی را برای ترك پیشنهاد نمی‌شود. اما یك‌سری باید‌ها و نباید‌هایی وجود دارد كه اشخاص مبتلا به اعتیاد به نیكوتین باید آنها را انجام دهند، مثل پرهیز از نوشیدن چای، خوردن شیرینی و غذا‌های داغ و ملتهب‌كننده مثل غذاهای تند و به خصوص نوشیدن الكل. اولین و تنها شرط حضور هر فرد در این انجمن تمایل به ترك است و افراد باید با میل خود در این جلسات حضور پیدا كنند. در جلسات ما حتی افرادی هم هستند كه سیگار را ترك نكرده‌اند و هنوز مصرف‌كننده هستند.

حامد: هركس كه تمایل دارد از اسارت نیكوتین رها شود می‌تواند به انجمن نیكوتینی‌های گمنام بپیوندد. تمایل چیزی است كه همه اعضا آن را دارند. اعضای انجمن نیكوتینی‌های گمنام از نژاد، جنسیت، ملیت، شغل، درآمد و مذاهب مختلف هستند. ما به عنوان اعضای نیكوتینی‌های گمنام به تفاوت‌های یكدیگر توجه نمی‌كنیم و بر تمایل مشترك‌مان كه رهایی از نیكوتین است، متمركز می‌شویم. هدف اصلی ما حمایت از كسانی است كه سعی در رهایی از نیكوتین دارند

مرتضی: این انجمن دارای 12 مرحله یا گام است كه بیشتر جنبه درونی دارد. اعضای جدید افرادی را به عنوان راهنما انتخاب می‌كنند تا در گذراندن این مرحله‌ها كمك‌شان كنند. راهنمایان كسانی هستند كه قبلا این 12 مرحله را با موفقیت طی كرده‌اند و ما به آنها رهجو می‌گوییم یعنی شخصی كه راه شما را طی می‌كند. این انجمن به صورت زنجیر به یكدیگر وصل است برای مثال، من راهنمایی دارم كه راهنمای من، خودش دارای راهنمای دیگری است. به عقیده ما اكثرا افرادی كه به سمت نیكوتین و مواد مخدر می‌روند دچار یك خلأ روحی هستند و برای پر كردن خلأ‌های روحی‌شان باید یك‌سری پیش‌زمینه‌هایی را مهیا كنند تا با این نیرو بهتر آشنا شوند. در این انجمن تاكید زیادی بر این 12 گام دارند زیرا بیشتر به مسایل روحی و روانی فرد می‌پردازند و از این طریق می‌توانند به مرور زمان خلأهای درونی افراد را پر كنند تا اعضا راحت‌تر بتوانند مصرف نیكوتین را كنار بگذارند

حامد: برای انجام دادن قدم‌ها، داشتن یك راهنما در برنامه ضروری است. راهنما، شما را در كاركرد قدم‌های 12گانه راهنمایی می‌كند. راهنماها معمولا كسانی هستند كه از تجربیات قبل و بعد از مصرف‌شان می‌گویند و با موفقیت قطع مصرف نیكوتین كرده‌اند. این افراد مایلند تجربه‌شان را بر اساس رابطه متقابل با دیگر اعضا به مشاركت بگذارند.
 
  این 12 گام عبارتند از:
    قدم اول: پذیرفتیم در برابر نیكوتین عاجز بودیم كه اختیار زندگی از دست‌مان خارج شده بود.
    قدم دوم: به این باور رسیدیم كه یك نیروی برتر می‌تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند.
    قدم سوم: ما تصمیم گرفتیم اراده و زندگی‌مان را به مراقبت خداوندی كه درك می‌كردیم، بسپاریم.
    قدم چهارم: ما یك ترازنامه اخلاقی، جست‌وجوگرانه و بی‌باكانه از خود تهیه كردیم.
    قدم پنجم: ما چگونگی دقیق خطاهای‌مان را در برابر خداوند، خود و یك انسان دیگر پذیرفتیم.
    قدم ششم: ما آمادگی كامل پیدا كردیم تا خداوند تمامی این نواقص شخصیتی ما را برطرف كند.
    قدم هفتم: عاجزانه از او خواستیم كمبود فضایل اخلاقی ما را مرتفع كند.
    قدم هشتم: فهرستی از تمام كسانی كه به آنها آسیب رسانده بودیم، تهیه كردیم و خواستار جبران خسارت از تمام آنها شدیم.
    قدم نهم:ما در هرجا كه امكان داشت از این افراد جبران خسارت كردیم، مگر مواردی كه اجرای این امر به ایشان یا دیگران آسیب برساند.
    قدم دهم: ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه اشتباه می‌‌كردیم به سرعت آن را می‌پذیرفتیم.
    قدم یازدهم: ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقای رابطه آگاهانه خود با خداوندی كه درك می‌كردیم شده و فقط جویای آگاهی از خواست او برای خود و قدرت اجرایش شدیم.
    قدم دوازدهم:با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم‌ها كوشیدیم این پیام را به نیكوتینی‌های دیگر برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوریم.

مرتضی: ما یك سازمان پزشكی نیستیم. آنچه داریم، تجربیات شخصی ما در رابطه با وابستگی به نیكوتین و فرآیند رهایی از آن است. یكی از ویژگی‌های انجمن ما این است كه برای ترك دادن افراد از هیچ دارویی استفاده نمی‌كنند. حتی به عقیده ما دوره‌های ترك نیكوتین یك دوره نقاهت 21 روزه دارد. در این دوره آثار سم‌های واردشده در جسم فرد از بین می‌رود. هفت روز اول شامل مشكلات جسمانی است و بعد از آن هفت روز دوم است كه بیشتر از لحاظ روحی و روانی به افراد فشار وارد می‌كند اما در هفت روز سوم یك‌سری اتفاق روحانی در افرادی كه ترك كرده‌اند به وجود می‌آید. جلسات ما در اكثر نقاط ایران تشكیل می‌شود. برای نیكوتینی‌ها هفته‌ای یك‌بار است و برای معتادان گمنام هر روز برگزار می‌شود. اعضای این گروه در ایران بالغ بر چند میلیون نفر است كه هم شامل آقایان است و هم بانوان است. این انجمن هر سنی را عضو می‌پذیرد از فرد 15 ساله عضو می‌شوند تا 90 ساله. جلسات به صورت مختلط تشكیل نمی‌شود اما گاهی اوقات در فرهنگسراها جلسات گروهی با حضور هر دو گروه تشكیل می‌شوند.
   
حامد: نیكوتینی‌های گمنام یك انجمن همیاری از زنان و مردانی است كه به یكدیگر كمك می‌كنند تا یك زندگی رها از نیكوتین را تجربه كنند. ما تجربه‌هایمان را با یكدیگر به مشاركت می‌گذاریم و به این‌گونه می‌توانیم از این اعتیاد قدرتمند رهایی پیدا كنیم. تنها لازمه عضویت در نیكوتینی‌های گمنام تمایل به قطع مصرف نیكوتین است و برای عضویت، هزینه یا شهریه‌ای دریافت نمی‌شود. در این انجمن از هر سنی عضو می‌پذیرند اما اغلب افرادی كه عضو انجمن ما می‌شوند جوانان بین 19 تا 23 سال هستند.
  
 مرتضی: ما برای معرفی این انجمن از تبلیغات خاصی استفاده نمی‌كنیم زیرا ممكن است انجمن از هدف اصلی‌اش دور شود و بیشتر جنبه نمادین به خود بگیرد. به همین دلیل بیشتر تبلیغات ما به صورت سینه‌به‌سینه است و اعضای انجمن از طریق دوستان و آشنایان‌شان با این انجمن آشنا می‌شوند. به عنوان مثال من زمانی كه در محیط كاری‌ام می‌بینم كه بعضی از دوستانم نیكوتین مصرف می‌كنند یك‌سری از جزوه‌های جلسات نیكوتین را به آنها نشان می‌دهم. علاوه بر آن اطلاعاتی كه در ارتباط با انجمن دارم را در اختیار آنها می‌گذارم و به آنها پیشنهاد می‌كنم برای رهایی از این ماده مضر در این انجمن عضو شوند. زیرا می‌دانم همان‌گونه كه اعضای انجمن به من كمك كردند به آنها هم كمك می‌كنند تا در مسیر درستی قرار بگیرند. ما در این انجمن از هیچ مكانی كمك مالی نمی‌گیریم و همه هزینه‌ها توسط اعضای گروه پرداخت می‌شود. برای مثال تمام هزینه جلساتی كه تشكیل می‌دهیم از هزینه اجاره جا گرفته تا قند و چایی كه در آن مصرف می‌شود بر عهده اعضا هست. برای پرداخت هزینه‌ها هیچ نرخ مشخصی وجود ندارد و هر كس در حد توانش كمك می‌كند مثلا از صد تك تومانی گرفته تا صد هزار تومان.

حامد: ما علاوه بر 12 گام، 12 سنت هم داریم. سنت‌ها بر پیام اصلی انجمن كه حمایت از مصرف‌كننده نیكوتین در جست‌وجوی بهبودی است، تمركز دارد. این دستورالعمل‌ها به هر عضو اطمینان می‌دهد كه در هر جلسه از اصول یكسان بر خوردار شود.
سنت اول: منافع مشترك ما باید در راس قرار گیرد. بهبودی شخصی به وحدت نیكوتینی‌های گمنام بستگی دارد
سنت دوم: در رابطه با هدف گروه ما تنها یك مرجع نهایی وجود دارد، خداوندی مهربان كه به گونه ممكن خود را در وجدان گروه بیان می‌كند. رهبران ما فقط خدمت‌گزاران مورد اعتماد ما هستند، آنها حكومت نمی‌كنند.
سنت سوم: تنها لازمه عضویت در نیكوتینی‌های گمنام تمایل به قطع مصرف است.
سنت چهارم: هر گروه باید مستقل باشد، مگر در مواردی كه بر گروه‌های دیگر یا نیكوتینی‌های گمنام در كل اثر بگذارد.
سنت پنجم: هرگروه، تنها یك هدف اصلی دارد،‌ رساندن پیام به معتاد به نیكوتینی كه هنوز در عذاب است.
سنت ششم: یك گروه نیكوتینی‌های گمنام هرگز نباید هیچ موسسه مرتبط یا هر سازمان خارجی را تایید یا در آنها سرمایه‌گذاری كنند یا نام نیكوتینی‌های گمنام را به آنها عاریت دهند تا مبادا مسایل مالی، ملكی و شهرت ما را از هدف اصلی خود منحرف كند.
سنت هفتم: هر گروه نیكوتینی‌های گمنام باید متكی به خود باشد و كمكی از خارج دریافت نكند.
سنت هشتم: نیكوتینی‌های گمنام باید همیشه غیرحرفه‌ای باقی بماند، اما مراكز خدماتی ما می‌توانند كارمندان خاصی را استخدام كنند.
سنت نهم: نیكوتینی‌های گمنام تحت این عنوان هرگز نباید سازمان‌دهی شوند، اما می‌توانیم هیات‌های خدماتی یا كمیته‌هایی تشكیل دهیم كه در برابر كسانی كه به آنها خدمت می‌كنند مسوول باشند.
سنت دهم: نیكوتینی‌های گمنام هیچ عقیده‌ای در مورد مسایل خارجی ندارند و نام نیكوتینی‌های گمنام هرگز نباید به مباحث اجتماعی كشیده شود.
سنت یازدهم: خط‌مشی روابط عمومی ما بنا بر اصل جاذبه است تا تبلیغ، لازم است همیشه گمنامی خود را در سطح مطبوعات، رادیو، تلویزیون و فیلم حفظ كنیم.
سنت دوازدهم: گمنامی اساس روحانی تمام سنت‌های ماست و همیشه یادآور این است كه اصول اخلاقی را به غرایز شخصی ترجیح دهیم.
 
  مرتضی: از دیدگاه من معتاد به سیگار به شخصی می‌گویند كه وابستگی كامل به مصرف آن ماده داشته باشد و هیچ كنترلی روی مصرف سیگارش نداشته باشد تا حدی كه زندگی روزمره فرد را مختل كند. به گونه‌ای كه فرد نمی‌تواند تك‌تك لحظه‌های زندگی‌اش را بدون آن تصور كند. من خودم شخصی بودم كه فقط در سه وعده سیگارم خاموش می‌شد. 1. زمانی كه خواب بودم 2. هنگام غذا خوردن 3. وقتی در كنار پدرم بودم. در غیر این صورت بدون اغراق سیگارم همیشه روشن بود. بهتر بگویم مرض روشن نگاه داشتن سیگار داشتم. من علاوه بر كشیدن سیگار، مواد هم مصرف می‌كردم. بعد از مدتی از طریق یكی از دوستانم با انجمن معتادان گمنام آشنا شدم و توانستم اعتیادم را ترك كنم. شش روز بعد از ترك اعتیاد، نیكوتین را هم ترك كردم.

    حامد: قبل از این كه وارد این انجمن بشوم بارها سیگار را ترك كرده بودم اما بعد از مدتی دوباره به سمت نیكوتین باز می‌گشتم. اما زمانی كه وارد این انجمن شدم توانستم نیكوتین را برای همیشه ترك كنم و الان به مدت پنج سال است كه پاك هستم. افرادی كه نیكوتین مصرف می‌كنند هیچ آگاهی‌ای نسبت به آن ماده ندارند چون اگر می‌دانستند كه چیست قطعا هیچ وقت به سمت آن نمی‌رفتند. زیرا نیكوتین سمی هست كه در حشره‌كش‌ها استفاده می‌شود. من قبل از شركت در این انجمن اطلاعی در این‌باره نداشتم و بعد از آنكه متوجه این موضوع شدم فهمیدم كه من در آن زمان داشتم خودكشی تدریجی می‌كردم.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز: من تقریبا 1 ساعت که سیگار ترک کردم خیلی افراتی سیگار میکشم وتا حالا خدا میدونه چند بار ترک کردم ولی باز مصرف کردم برای همین شک دارم از عهده اش بربیام لطفا کمکم کنید
  • مجيد ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    37 2
    سلام. 17سال سيگار كشيدم و هزار بار ترك كردم ولي موفق نشدم. اما توسط جلسات تنجمن نيكوتينيها الان 4سال هست كه به هيچ دودي لب نزدم و ورزش ميكنم. خداياشكرت. اطمينان دارم هركس مرتب در جلسات شركت كنه پاك موفق ميشه
  • منصور IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    خیلی دوست دارم سیگار ترک کنم کجا باید مراجعه کنم؟