دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 36994
سلامت نیوز: خوددرمانی عادت معمول مردم برای درمان مشكلات و بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای و ناراحتی گوارشی مثل سوزش، سردل، سنگینی معده، سوء هاضمه، اسهال و دردهای شكمی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مردم تصور می‌كنند اگر برای درمان این دردها معده خود را از داروهای آنتی اسید و آنتی بیوتیك انباشته كنند، هیچ اتفاقی مهمی نمی‌افتد. برخی افراد حتی سعی می‌كنند از داروهای ضد اسهال قوی‌تر و بدون مشورت با پزشك برای درمان این علائم و ناراحتی‌ها استفاده كنند.

به گزارش شبكه خبری تورنتو نیوز، متخصصان گوارش تاكید دارند كه در شرایط اورژانس موارد خاص، استفاده هرازگاهی از آنتی‌اسید‌ها، بلامانع است اما به هیچ وجه درست نیست و می‌تواند مشكل ساز شود.

اسهال ممكن است نتیجه یك عفونت ویروسی یا باكتریایی باشد و یا در اثر ابتلا به بیماری‌های روده كوچك مثل بیماری روده ملتهب، حمله انگلی، عدم تحمل یك غذای خاص و یا واكنش به داروهای مختلف بروز كند. بنابراین بسته به اینكه كه عامل اسهال چیست، راه‌حل‌ها و درمان‌های متفاوتی مورد نیاز است كه در صورت درمان مناسب عامل مربوطه، اسهال نیز درمان می‌شود. اگر اسهال ناشی از عفونت‌ ویروسی باشد برای درمان آن نیازی به دارو نیست بلكه تنها با مصرف مایعات زیاد ظرف چند روز، اسهال درمان می‌شود. اما اگر عامل بروز این مشكل گوارشی عفونت‌های باكتریایی باشد، باید طبق تشخیص پزشك، آنتی‌بیوتیك مصرف شود. برای خود‌درمانی اسهال، فرد باید بتواند عوامل مختلف ایجاد كننده این مشكل را بر اساس علائم بیماری خود تشخیص دهد كه این كار تقریبا به غیر از پزشك، برای فردی كه هیچ سابقه تحصیلات پزشكی ندارد، غیرممكن است.

با توجه به مطالب فوق، متخصصان گوارش دو نكته مهم را در موارد مواجهه با مشكلات گوارشی توصیه می‌كنند:

1ـ تشخیص نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیك را به عهده پزشك بگذارید. معمولا مردم برای هر نوع اسهال، یك دوره آنتی بیوتیك مصرف می‌كنند اما مصرف آنتی‌بیوتیك‌ همانطور كه در بالا ذكر شد فقط در مورد عفونت‌های باكتریایی مورد نیاز است. همچنین دوز و طول دوره مصرف آنتی‌بیوتیك‌ نیز حائز اهمیت است به همین دلایل اجازه دهید پزشكان در این مورد تصمیم‌ بگیرند. گاهی اوقات خود درمانی وضع را بد‌تر كرده و منجر به مقاومت دارویی می‌شود.

2ـ از عوارض آنتی اسید‌ها آگاه شوید. بیشتر مردم در مصرف آنتی اسید‌ها برای درمان مشكلات گوارشی نیز بی‌احتیاط عمل می‌كنند. در حالی كه برخی از این داروها اسید تولید شده در دستگاه گوارش را خنثی كرده و برخی دیگر تولید این اسید را افزایش می‌دهند. این داروها شاید در مراحل ابتدایی علائم بیماری را تا حدی تسكین دهند، اما ممكن است این علائم ناشی از یك مشكل جدی‌تر مثل سرطان مری‌ ـ معده باشد. آنتی اسید‌ها شاید دردهای شكمی را كاهش دهند اما بیماری را به طور كامل درمان نمی‌كنند. پس آزمایشات دقیق باید توسط پزشك انجام گیرد تا علت دقیق مشكل گوارشی شما و در نیتجه نحوه درمان مناسب آن، شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha