سلامت نیوز: قائم‌مقام پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: به جرئت می‌توان گفت حدود نیمی از افراد جامعه به خصوص زنان در ایران به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

حسین دلشاد در گفت‌وگو با فارس کمبود ویتامین D را اپیدمی پنهان جهانی دانست و گفت: امروزه کمبود ویتامین D عمده‌ترین مشکل جامعه جهانی و از جمله کشور ما است؛ به جرئت می‌توان گفت در حدود نیمی از جامعه به خصوص زنان در ایران مبتلا به کمبود ویتامین D هستند.

وی از کمبود ویتامین D به عنوان یک اختلال پنهان نام برد و افزود: کمبود ویتامین D به دلیل نداشتن علائم بارز در مراحل اولیه، خود را پنهان می‌کند و بعد از مدت‌ها بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای به یکباره در فرد با شکستگی یا ضعف عضلانی ظاهر می‌شود.

قائم مقام پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در خصوص دلایل عمده کمبود ویتامین D نیز اظهار داشت: تغذیه، آلودگی هوا، آلودگی جو و چاقی از تأثیرگذارترین عوامل در کمبود ویتامین D در جامعه محسوب می‌شود همچنین مواد غذایی بهترین منبع ویتامین D به شمار می‌آیند؛ هرچند خورشید منبع اصلی این ویتامین به حساب می‌آید اما نمی‌توان مواد غذایی را نادیده گرفت.

وی تأکید کرد: از بین مواد غذایی سرشار از ویتامین D می‌توان به ماهی‌های چرب مانند ماهی‌های آزاد، تن، ساردین و ماکرو اشاره کرد؛ البته منابع گیاهی مانند غلات و برخی سبزیجات و میوه‌جات و منابع حیوانی مانند کره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر نیز حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha