سلامت نیوز: یكی از مشكلاتی كه به دنبال زایمان ایجاد می‌شود، غمگینی بعد از زایمان است و حدود 50 تا 70 درصد مادران این حالت غمگینی را تجربه می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، صمیمی اردكانی متخصص روانپزشكی اظهار داشت: این غمگینی 2 تا 3 روز پس از زایمان شروع و قبل از یك هفته تمام می‌شود و علائم آن‌قدر خفیف است كه معمولا بیمار هیچ وقت به روانپزشك مراجعه نمی‌‍كند.

صمیمی اردكانی با اشاره به این كه غمگینی بعد از زایمان، با تجربه، محبت و حمایت افراد خانواده به راحتی برطرف می‌شود، در خصوص یكی از شدیدترین اختلالات روانی بعد از زایمان، گفت: این اختلال كه به نام سایكوز شناخته می‌شود به فاصله چند روز بعد از زایمان رخ می‌دهد، اما دیده شده كه تا 2 ماه بعد از زایمان نیز بیماری خودش را نشان می‌دهد.
 
وی بی قراری، بی خوابی، پرخاشگری و هذیان را از علائم این بیماری برشمرد و تصریح كرد: بیشتر مبتلایان به این بیماری فكر می‌كنند كه نوزاد فرزند خودش نیست یا افكار خود كشی و یا صدمه زدن به نوزاد به ذهنش می‌رسد.
 
صمیمی اردکانی ادامه داد: علائم بیماری سایكوز آنقدر واضح و روشن است كه به آسانی تشخیص داده می‌شود و به طور كلی بعضی از افراد به لحاظ ژنتیكی شانس بیشتری برای ابتلا به سایكوز دارند.

متخصص روانپزشكی با بیان این كه این بیماری باید با مراجعه به روانپزشك درمان شود، گفت: برای بهبود شرایط روحی مادر، توصیه می‌شود كه شیردهی توسط مادر و البته در حضور پرستار یا یكی از افراد خانواده انجام شود با این كار مادر كم كم می‌تواند نقش مادری خود را بپذیرد البته باید دقت كرد كه این كار جای درمان را نمی‌گیرد اما می‌تواند به درمان سریع تر كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha