سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 37029
سلامت نیوز :آزبست در كمین جان 8 میلیون شهروند تهرانی نشسته است اما بر اساس مصوبه هیات وزیران، صنایع تولید داخلی تا پایان خرداد 91 فرصت دارند تا از آزبست سفیدكه خطرناكتر از دیگر انواع آزبست هاست استفاده كنند. شائبه دخالت داشتن منافع اقتصادی در این موضوع باعث شده تا طی چند سال گذشته هر بار كه بحث آلاینده آزبست مطرح شده موضوع با چند ابراز تاسف و وعده غیر عملی به پایان برسد.

تهرانی‌ها در حالی با آزبست دست به گریبانند كه به دلیل اثرات مخربی كه این ماده بر محیط زیست و جان انسان‌ها بر جای می‌گذارد استفاده از آن نزدیك به صفر درصد رسیده و در نقطه مقابل این ماجرا مصرف این ماده خطرناك در كشور ما طی 40 سال گذشته از 10 هزار تن به 100 هزار تن افزایش پیدا كرده است.

روسیه، كانادا و چین سه كشوری هستند كه 65 درصد تولید آزبست در دنیا را در اختیار دارند و در این میان نیمی از واردات آزبست ایران از روسیه تامین می‌شود و كشورهای برزیل، قزاقستان و كانادا دیگر تامین كنندگان آزبست كشورند كه می‌توان از روسیه و كانادا به عنوان دو كشوری نام برد كه با تولید آزبست سلامت انسان‌ها را در كشورما و جهان به خطر انداخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست كشور از سال 79 تا86 باید به تدریج تمام محصولاتی كه در تولید آنها از آزبست استفاده می‌شد در كشور حذف می‌شد اما به دلیل عدم توجه دست اندركاران به این مصوبه کارخانجات تولید محصولات آزبستی همچنان از این ماده خطرناک استفاده می‌کنند و هیچ ‌کس هم به فکر جایگزینی برای این ماده خطرناك نیست.

 یك سال بعد از اتمام این مهلت قانونی و به دلیل تعطیلی برخی صنایع در این خصوص، در سال 87 رئیس‌جمهور دستوری فوری برای بررسی موضوع ممنوعیت استفاده از آزبست به فاطمه جوادی رئیس سازمان محیط‌زیست وقت صادر كرد. اما امروز با گذشت سه سال از زمان این دستور مشخص نیست كه چه ارگانی باید این موضوع را بررسی می‌كرد و اگر این موضوع بررسی شده نتیجه آن چه بوده است.

اما آنچه مشخص است اینكه کارخانجات تولیدی و صنایع نه‌تنها قدمی برای محصولات جایگزین برنداشته‌اند؛ بلکه مرتبا با تناژ بالا نسبت به ثبت سفارش و واردات آزبست سفید اقدام كرده‌اند. در حال حاضر نیز هزاران تن آزبست در گمرک دپو شده و مجوز ثبت سفارش آن سال گذشته صادر شده و سازمان محیط زیست باید از قدرت حاکمیتی خود به نفع مردم استفاده کند تا کسی به خود اجازه ندهد با سلامت و جان مردم بازی کند.

 این در حالی است كه میزان آزبست موجود در تهران به طور متوسط 3 هزارم فیبر بر میلی لیتر گزارش شده در حالی كه این میزان در آمریكا و اروپا 5 صدهزارم فیبر برمیلی لیتر است و با این حساب میزان آزبست هوای تهران 60 برابر شهرهای آمریكا و اروپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha