ائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بکارگیری هر گونه آزبست در فرآیند تولید محصولات کارخانجات و کارگاه‌ها برای همیشه ممنوع شد.

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بکارگیری هر گونه آزبست در فرآیند تولید محصولات کارخانجات و کارگاه‌ها برای همیشه ممنوع شد.

علی محمد شاعری در گفت‌وگو با فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: بکارگیری هر گونه آزبست در فرآیند تولید محصولات کارخانجات و کارگاه‌ها از جمله انواع قطعات خودرو و مصالح ساختمانی برای همیشه ممنوع شد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست در جلسه 17 مهر 90 کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت، ثبت سفارش و واردات هر گونه آزبست از این به بعد ممنوع اعلام شده است.

شاعری افزود: بر اساس این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده است در ثبت سفارش برای واردات هر گونه آزبست خودداری کند و حداکثر تا پایان شهریور 91 جایگزین‌های مناسبی برای تولید داخل معرفی و اقدام کند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: طبق این مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت کاملی بر تمام واحدهای تولیدی و صنعتی باید به گونه‌ای به عمل آورد تا از ثبت و تولید مواد آزبستی در این واحدها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بر اساس یکی از بندهای مصوبه صرفاً تولید کنندگان لوله‌های فشاری آب و فاضلاب تا پایان شهریور 91 می‌توانند صرفاً از آزبست سفید خالص نوع (کریزوتایل فاقد ترمولیت) و با رعایت تمام اصول و مقررات ایمنی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط برای تولید لوله‌های یاد شده استفاده کنند.

واردات آزبست سفید از شهریور 91 به طور کامل ممنوع شد

شاعری بیان کرد: پس از طی این مهلت، تولید کنندگان لوله‌های فشاری آب و فاضلاب نیز مشمول این مصوبه می‌شوند و از شهریور سال 91 واردات آزبست سفید نیز به طور کامل ممنوع شده است.

وی ادامه داد: مهلت مقرر در این مصوبه غیر قابل تمدید است و هر گونه واردات سایر آزبست‌ها برای تولید انواع قطعات خودرو مانند لنت ترمز، صفحه کلاج و مصالح ساختمانی مانند ایرانت و نظایر آن به طور کامل ممنوع شده
است.

معاون نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس این مصوبه 3 ماه یکبار گزارش پیشرفت کار را به شورای عالی حفاظت محیط زیست اعلام خواهد کرد.

شاعری تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ این مصوبه امیدواریم با قطع کامل واردات آزبست گامی جدی در جهت سطح بهداشت و سلامت جامعه و حفظ محیط زیست کشور برداریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگزین‌های مناسبی که قبلاً توسط سازمان محیط زیست معرفی شده است، با ابلاغ این مصوبه واحدهای صنعتی و تولیدی کشور که قبلاً از مواد آزبستی استفاده می‌کردند، جایگزین مناسب را بکار گرفته و از تولید مواد آزبستی که یکی از عوامل اصلی سرطان ریه در کشور به شمار می‌رود، جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha