سلامت نیوز :ریسک‌های مرسوم باعث بروز سکته مانند فشارخون بالا و سیگار کشیدن شناخته شده هستند، اما به تازگی محققان دریافته‌اند که گروه خونی، به ویژه گروه خونی AB و O، نیز با سکته مرتبط است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری سینا دکتر لو کی (Lu Qi) از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و همکارانش با بیش از دو میلیون نفر ساعت (واحد زمان کار که برابر یک ساعت کار یک فرد است) روی دو گروه دریافتند که در مقایسه با افراد دارای گروه خونی O، زنان و مردانی که گروه خونیشان AB است ۲۶ درصد بیشتر احتمال ابتلا به سکته داشته‌اند.

طبق مطالعه‌ای که در نشست «انجمن قلب ایالات متحده» ارایه شد، در مقایسه با زنان با گروه خونی O، زنان دارای گروه خونی B پانزده درصد بیشتر با خطر سکته مواجه هستند.
دکتر «کی» در مورد مکانیزم ریسک بالا‌تر سکته در میان گروه‌های خونی مختلف اطمینان ندارد. هرچند که مطالعات ژنتیکی قبلی نشان داده است که گروه خونی AB و B با مولفه‌های ریسک قلبی و عروقی مانند نقص اندوتلیوم که منجر به بیماری قلبی انسداد شرایین می‌شود در ارتباط هستند.

داده‌های این مطالعه بر اساس سن افراد، استعمال دخانیات، شاخص توده‌ بدنی، مصرف الکل، فعالیت فیزیکی، مصرف آسپیرین،‌نژاد، سابقه خانوادگی انسداد شرایین، سابقه فشارخون و کلسترول بالا و دیابت نوع دوم، وضعیت یائسگی و استفاده از هورمون در دوران پس از یائسگی تنظیم شده است.

حداقل ۹۳ درصد از شرکت کنندگان در هر گروه خونی سفید پوست بوده‌اند. به گفته دکتر «کی» در هر دو گروه بیشترین تعداد شرکت کنندگان دارای گروه خونی O بوده و پس از آن به ترتیب گروه‌های خونی A، B و سپس AB دارای بیشترین شرکت کننده بوده‌اند.

خصوصیات افراد در هر دو گروه مشابه بوده است، میانگین سنی هر دو گروه ۴۶ سال برای زنان و ۵۳ سال برای مردان بوده و میانگین شاخص توده بدنی آن‌ها نیز به ترتیب ۲۴ و ۲۵ کیلوگرم بر مترمربع بوده است.

میانگین سابقه خانوادگی در زنان و مردان بر حسب درصد به ترتیب، به میزان زیر بوده است:

فشار خون بالا ۱۵ و ۲۰ درصد
کلسترول بالا ۸. ۴ و۹. ۱۰ درصد
دیابت نوع دوم ۶. ۱ و ۴. ۲ درصد
سابقه خانوادگی انسداد شرایین برای هر دو ۱۳ درصد

با اینکه زنان دارای گروه خونی B رشد ۱۵ درصدی در ریسک سکته داشتند، ریسک مشابه در مردان مشاهده نشد.

در حقیقت، در مردان، ارتباط بین گروه خونی B قابل ملاحظه نبوده و ریسک سکته به نظر در جهت مخالف حرکت کرده است. به گفته دکتر «کی» افزایش ریسک در زنان ممکن است به خاطر تعداد بیشتر شرکت کنندگان زن در مقایسه با مردان به وجود آمده باشد. کاهش ریسک در مردان نیز شگفت انگیز است، چرا که طبق مطالعات دیگر، مردان دارای گروه خونی B مستعد ابتلا به انسداد شرایین و انسداد عضله قلب بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha