سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 37057
سلامت نیوز: طی سال های اخیر شیوع دیابت در خاورمیانه به ویژه در ایران بیش از پیش افزایش یافت و اگر در این زمینه روش های پیشگیری را لحاظ نکنیم باید منتظر سونامی دیابت در کشور شویم.
 
دکتر علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد و عضو هیئت امنای انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: دیابت شایعترین بیماری غدد درون ریز است که در صورت بروز آن تا پایان عمر با فرد همراه است و متأسفانه طی سال های اخیر شیوع آن در خاورمیانه بیش از پیش افزایش یافته و در کشور ما هم اکنون 10 درصد افراد دارای زمینه های پیش دیابت هستند یا مستعد آن هستند.

وی با اشاره به اینکه سونامی دیابت در کشورمان در راه است تأکید کرد: اگر روش های پیشگیری را در این زمینه لحاظ نکنیم باید در کشورمان منتظر سونامی دیابت شویم که البته حمایت های اجتماعی لازم در این زمینه از سوی مسئولین و مردم و فرهنگ سازی در نحوه برخورد با فرد مبتلا به دیابت می تواند به طرز قابل ملاحظه ای اثرگذار شود.

دکتر استقامتی با بیان اینکه دیابت یک بیماری بسیار هزینه بر است اظهار داشت: طی 5 سال اخیر رقمی نزدیک به یک تریلیون، هزینه درمان دیابت در کشورمان شده و در این زمینه باید از حالا تا سال آینده در زمینه پیشگیری از دیابت تلاش های جدی از سوی مسئولین و مردم صورت گیرد که اینها همه نقش حاکمیت دولت ها را در خصوص جای دادن آموزش همگانی در سیاست های کلان پررنگ تر می کند.

وی گفت: نکته اول و اساسی در رویارویی با دیابت این است که ابتدا باید فرد مبتلا به دیابت را آموزش داد تا در تصمیم گیری های درمانی همکاری کند و توانمندی خانواده ها در زمینه حمایت روحی تغذیه ای و کمک به درمان فرد مبتلا باید تقویت شود.

این فوق تخصص غدد همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون 9 درصد از جمعیت ایران مبتلا به دیابت نوع 2 است ،تصریح کرد: متأسفانه دیابت نوع 2 در 90 درصد از مبتلایان بی علامت است و مهمترین علامت آن بی علامتی است و حتی می تواند تا 10 سال هیچ علامتی نشان ندهد و تمام افراد بالای 45 سال و تمام گروه های پرخطر زیر 45 سال از جمله افراد چاق و با سابقه دیابتی در خانواده باید به طور مرتب تست قند خون دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha