سلامت نیوز: وزیر بهداشت از مراجعه 22 میلیون نفر به اورژانس‌های کشور در هر سال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در مراسم ششمین کنگره طب اورژانس که امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار داشت: ما خوشحال هستیم که دهمین سال تولد رشته طب اورژانس که بسیار تخصص حیات‌بخش است را برگزار می‌کنیم زیرا با ایجاد این رشته وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی و رضایتمندی مردم ارتقاء یافته است.

وی افزود: در هر کجایی که متخصصان اورژانس در مراکز درمانی حضور یافته‌اند این علاقه‌مندی برای افزایش این متخصصان بیشتر شده است افزود: در حال حاضر 8 دانشگاه علوم پزشکی کشور متخصصان طب اورژانس را تربیت می‌کنند و به واقع رشته طب اورژانس جزء 5 یا ششمین رکن اساسی نظام سلامت به حساب می‌آید.

مرضیه دستجردی ادامه داد: در حال حاضر سالانه بر اساس آمار و گزارش‌های واصله بیش از 22 میلیون نفر به اورژانس‌های کشور مراجعه می‌کنند و این در حالی است که 200 بیمارستان کشورمان هر کدام سالانه بیش از 30 هزار مراجعه کننده دارند.

وزیر بهداشت بیان داشت: بخش اورژانس بر خلاف دیگر قسمت‌های بهداشتی و درمانی که در زمانهای عصر و شب فعالیت‌های آنان کمتر می‌شود به واقع از ساعت 10 شب اذهام فعالیت آنها بیشتر می‌شود.

وحید دستجردی گفت: در گذشته اورژانس متولی خاصی نداشت و هر چقدر هم معاونت درمان وزارت بهداشت تلاش می‌کرد تا بی‌سر و سامانی‌های مردم در اورژانس‌ها را برطرف کند مسلماً نتایج زمانی به ثمر می‌رسید که اورژانس‌ها متولی داشته باشند و حال خوشبختانه با تربیت متخصصان طب اورژانس این رشته و متخصصان آن باعث برکات بسیاری در جهت سر و سامان دادن مسائل مردم در اورژانس‌های کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌هایی که از رشته طب اورژانس استقبال نکنند ما نیز علاقه‌ای نداریم که فارغ‌التحصیلان طب اورژانس را در اختیار آنان قرار دهیم افزود: در حال حاضر 203 متخصص طب اورژانس داریم که بر اساس نیاز کشور باید این متخصصان افزایش یابند زیرا به هر حال هزار بیمارستان در کشور وجود دارد و ارتش و بقیة‌الله نیز در این زمینه (طب اورژانس) متخصصان این رشته را تربیت می‌کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: من به صورت سربسته عرض می‌کنم هر دانشگاهی که به خصوص دانشگاه‌های تیپ یک در زمینه آموزش و تربیت دانشجویان طب اورژانس گام برندارند ما این آمادگی را داریم که فعالیت‌های آموزشی طب اورژانس و ارائه فارغ‌التحصیلان این رشته را در اختیار تیپ دو قرار دهیم. زیرا به هر حال ما باید برای این 22 میلیون مراجعه کننده سالانه به اورژانس‌‌های کشور اقدام کنیم.

وحید دستجردی اضافه کرد: در حال حاضر با تغییر رشد جمعیتی کشور ما به سمت جمعیت میانسالی رفته‌ایم و در حال حاضر جمعیت سالمندی کشورمان 7 درصد کل جمعیت است و در سال 1425 جمعیت سالمندی 15 درصد کل کشور افزایش می‌یابد و این مسئله باعث نیاز 5 برابری متخصصان طب اورژانس در کشور می‌شود و ما باید همان طور که امروز مدیریت می‌کنیم و مشکلات را برطرف می‌کنیم برای آینده نیز در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: در حال حاضر هر کجا که متخصصان اورژانس حضور می‌یابند رضایتمندی مردم نیز افزایش می‌یابد و وزارت بهداشت نیز این آمادگی را دارد تا هر آنچه که برای این رشته و متخصصان طب اورژانس لازم است امکانات فراهم کند.

وحید دستجردی گفت: در حال حاضر طب اورژانس متولی پیدا کرده است و باید برای ایجاد ساختار اورژانس‌های بیمارستانی اقدام شود. در این راستا برای پرستاران و پرسنل شاغل در اورژانس‌ها مانند سایر بخش‌ها ردیف‌های مشخصی ایجاد شود تا بتوان برای استخدام آنان اقدامات موثری را انجام داد.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات لازم برای تربیت پرستاران تخصصی علی‌الخصوص ارتقای مقاطع کارشناسی ارشد افزود: به هر حال شما امروز متولی اورژانس هستید باید برای موارد پیشگیری برنامه داشته باشید و تمام این موارد نیازمند یک تیم خوب و مناسب و آموزش‌دیده است و شما باید در زمینه نیروی انسانی، آموزش و ایجاد ساختارهای لازم اقدام کنید.

بودجه لازم برای ارتقای اورژانس‌ها را نداریم

مرضیه دستجردی با بیان اینکه متاسفانه هنوز بودجه لازم برای اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی ارائه نشده است افزود: با این حال میزان اورژانس‌های 115 چهار برابر گذشته افزایش یافته است و باید در زمینه ایجاد 500 تا 700 اورژانس پیش‌بیمارستانی اقدام کنیم. ولی هنوز اعتبارات و بودجه لازم به دست ما نرسیده است ولی معاونت توسعه منابع انسانی وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی بین اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی با متخصصان طب اورژانس است گفت: بنده امروز بسیار خوشحال هستم که معاون توسعه منابع انسانی وزارت بهداشت خود فارغ‌التحصیل رشته طب اورژانس است و دانشگاه‌ها نیز معاونت‌های درمان خود را از فارغ‌التحصیلان طب اورژانس برمی‌گزینند.

حضور متخصص طب اورژانس مشکلات مردم را به صفر می رساند

وزیر بهداشت افزود: ما در حال حاضر از اورژانس‌هایی که بازدید می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم این اورژانس‌ها دارای متخصص طب اورژانس هستند شاهد برطرف شدن مشکلات بیماران هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم با حضور متخصصان طب اورژانس مشکلات مردم در این زمینه به صفر کاهش یابد که البته ما نیز مصوبه حضور متخصص طب اورژانس مقیم با رعایت کردن موارد لازم از جمله ترخیص و ارجاع بیمار به بخش‌های درمانی تا کمتر از 12 ساعت را اعلام کرده‌ایم.

وحید دستجردی با بیان اینکه آنچه که در بیمارستانها برای ما اولویت نخست را دارد اورژانس و متخصصان طب اورژانس است افزود: در خارج از بیمارستان نیز اولویت نخست وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع خواهد بود.

پزشک خانواده ارجاع بیماران به متخصصان را کم می کند

وزیر بهداشت ادامه داد: پزشک خانواده که امروز باید برنامه‌های آموزش آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتواند خود پزشک خانواده مشکلات بیماران را تشخیص و در مسائل بهداشتی و درمانی آنان اقدام کند و هر چه بیشتر ارجاع بیماران به متخصصان را کاهش دهد که این مسئله نیز بسیار می‌تواند در هزینه‌های درمانی مردم نقش ایفا کند.

وی بیان داشت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بر اساس عدالت‌محوری در نظام سلامت اجرا می‌شود تا مردم هر چه بیشتر از سرگردانی برای درمانهای خود و مراجعه به متخصصان در حوزه‌های مختلف رهایی یابند.

۶۰ درصد قانون ارتقای بهره وری پرستاران اجرا شده است

وحید دستجردی همچنین با اشاره به مسائل پرستاران نیز گفت: برنامه سطوح یک پرستاران را لحاظ کرده‌ایم تا بتوانیم خدمات این قشر زحمتکش را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. ولی پرستاران باید آگاه باشند که در بحث قانون ارتقای بهره‌وری در دانشگاه‌ها که بیش از 60 درصد اجرا شده است و هنوز 30 درصد آن باقی مانده است به دلیل عدم ورود پرستاران در این حوزه است و ما درخواست می‌کنیم تا پرستاران در فراخوان‌ها در این زمینه بیشتر حضور یابند تا بتوانیم حتی در زمینه پرداختی آنان بیشتر از حقوق و مزایای کنونی و در نهایت استخدام آنها اقدام کنیم.

وی به مسئله هیوت امنایی شدن بیمارستانها نیز اشاره کرد و گفت: حضور همه گروه‌های پزشکی به صورت تمام وقت جغرافیایی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم و در نهایت رضایتمندی پرسنل نیز از اقدامات دیگر وزارت بهداشت به حساب می‌آید.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امیدواریم با توسعه کامل اورژانس‌ها و تربیت متخصصان طب اورژانس به خصوص در زمینه‌های پژوهشی هر چه بیشتر بتوانیم در جلب رضایت مردم گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha