سلامت نیوز: دبیر اجرایی كنگره سیزدهمین بین‌المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند گفت: سالانه 15 درصد به تعداد بیماران دیالیزی افزوده می‌شود در این شرایط هر چقدر در جهت افزایش امكانات درمانی تلاش كنیم، نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای بیماران باشیم بنابراین بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محسن نفر در حاشیه برگزاری این كنگره در جمع خبرنگاران اظهار كرد: لازم است برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی مزمن كلیوی قند خون خود را كنترل كنیم چون دیابت بر سلامت كلیه تاثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر مردم باید از سلامت كلیه‌های خود مطلع باشند چون مراجعه نكردن به پزشك یا دیر مراجعه كردن یكی از عوامل مهم ابتلا به نارسایی مزمن كلیوی است.

وی تاكید كرد: پرفشاری خون علامت خاصی ندارد بنابراین لازم است افراد به طور مرتب فشار خون خود را اندازه بگیرند و حتی زمانی كه برای درمان سرماخوردگی به پزشك مراجعه می‌كنند از او درخواست كنند تا فشار خون آنها را بسنجد.

وی افزود: افرادی كه دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های كلیوی هستند یا دچار این بیماری‌ها در كودكی شده‌اند لازم است فشار خون خود را پس از 50 سالگی به طور مرتب اندازه‌گیری كنند. علاوه بر آن وضعیت افرادی كه قبلا سنگ كلیه دفع كرده‌اند باید پیگیری و ارزیابی شود چرا كه این افراد در معرض خطر ابتلا به نارسایی مزمن كلیه هستند اگر این بیماری زود تشخیص داده شود درمان‌پذیر است.

نفر گفت: وضعیت مناسبی در زمینه دیالیز داریم ولی هنوز با كمبودهای زیادی مواجه هستیم كه باید برطرف شود.

وی با اشاره به تعداد متخصصان كلیه در ایران گفت: تعداد متخصصان كلیه در ایران بسیار كم است چرا كه در حال حاضر 250 نفرولوژیست در كشور فعالیت می‌كنند اما نیاز به بیش از 700 نفرولوژیست داریم،

هرچند كه ایران در زمینه پیوند كلیه از جمله كشورهای بسیار پیشرفته جهان محسوب می‌شود اما باید در زمینه تقویت متخصصان كلیه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر بیماری‌های مزمن كلیوی در ایران شایع است البته شیوع آن در ایران نسبت به كشورهای غربی كمتر است به گونه‌ای كه حدود پنج درصد مردم ایران و حدود 15 درصد از غربی‌ها از این بیماری رنج می‌برند. مهمترین علت ابتلا به این بیماری وجود بیماری‌های پرفشاری خون، دیابت و عوارض نفروتیك كلیه (دفع پروتئین) است كه این سه عامل 85 درصد علل نارسایی مزمن كلیه را شامل می‌شود.

نفر در ادامه گفت: با افزایش سن افراد جامعه، تغییر سبك زندگی و استفاده از غذاهای فوری شیوع بیماری مزمن كلیه بیشتر می‌شود به گونه‌ای كه در صورت ادامه روند كنونی تا 10 سال آینده میزان مبتلایان به این بیماری در ایران سه ‌برابر می‌شود.

دبیر انجمن نفرولوژی تاكید كرد: امكانات ما در حال حاضر نیز برای بیماران مزمن كلیوی كم است به عنوان نمونه دچار كمبود تخت‌های دیالیز هستیم.

دبیر انجمن نفرولوژی با اشاره به پیوند كلیه گفت: پیوند یكی از بهترین راههای درمان نارسایی‌ مزمن كلیه در مراحل انتهایی است چرا كه بیمار می‌تواند پس از انجام عمل جراحی پیوند به زندگی روزمره خود بازگردد البته لازم است او پس از پیوند تا پایان عمر خود داروهای تضعیف سیستم ایمنی بدن را استفاده كند، این در حالی است كه در زمینه دارو بیماران كلیوی مشكلاتی دارند كه باید برطرف شود.

نفر در پایان افزود: در زمینه انجام پیوند كلیه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم تا جایی كه سالیانه دوهزار پیوند كلیه در كشور انجام می‌شود، علاوه بر آن میزان انجام پیوند كلیه از بیماران مرگ مغزی طی سالهای اخیر افزایش بسیار چشمگیری پیدا كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha