سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 37065
سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) انواع مختلف دارد که در موارد خطرناک منجر به سرطان پروستات و سرطان مری و در زنان سرطان دهانه رحم ایجاد می کند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس در مورد HPV اظهار داشت: HPV همان ویروس پاپیلوما ویروس انسانی است که دو نوع دارد یک نوع کم خطر است که سبب ایجاد زگیل تناسلی می‌شود و یک نوع هم می‌تواند با سرطان دهانه رحم مرتبط باشد.

وی افزود: انتقال این ویروس از روابط جنسی ناسالم و حفاظت نشده منتقل می‌شود و می‌تواند منجر به سرطان (CERVIX) دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات، مری و حلق در مردان شود.

خداکرمی بااشاره به اینکه اخیرا واکسنی علیه ۴ نوع ویروس ساخته‌ شده اضافه کرد: این واکسن‌ها می‌تواند در مقابل ویروس نوع 16 ، ۱۸ و ۶ و ۱۱ محافظت کننده باشد و از سرطان دهانه رحم پیشگیری کند اما 100 نوع پاپیلوما ویروس انسانی داریم که ۴۰ نوع آن می‌تواند دستگاه تناسلی زنان و مردان را مبتلا کند و ما فقط برای ۴ نوع ویروسی که شیوع بیشتری دارند و خطرناک‌ترند واکسن داریم. ولی تضمینی برای پیشگیری از بقیه سرطان‌ها ندارد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که قبل از اینکه فکر واکسیناسیون باشیم از رفتارهای پرخطر پیشگیری شود و به دختران و پسران در دوران بلوغ آموزش‌های محافظت از خود داده شود تا فیزیولوژی بدنشان را بشناسند و راجع به رفتارهای پرخطر آگاهی‌های لازم داده شود.
 
وی اذعان داشت: باید طوری جوانانمان را بار بیاوریم که معتقد و مقید به اصول اخلاقی خانوادگی باشند و روابط جنسی در قالب روابط زناشویی باشد و خارج از خانه نباشد. همین طور ارزش‌های خانواده را خوب برایشان روشن کنیم و مطمئن باشید ما اگر دختران و پسرانمان راجع به مسائل رفتار‌های پرخطر خوب آموزش ببینند و یاد بگیرند. نیاز به واکسیناسیون آنچنانی نداریم.

خداکرمی اضافه کرد: شیوع HPV در حال حاضر در کشور ما روی جمعیت مطالعه شده 7.8 درصد است، اما با توجه به اینکه ارتباطات خارج از کشور وجود دارد یا رفتارهای پرخطر در برخی مناطق ممکن است بیشتر باشد می‌تواند زنگ خطری برای گسترش این بیماری در آینده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha