سلامت نیوز: در حال حاضر اکثر پزشکان وقت بسیار کمی را صرف معاینه بیمار می کنند که این امر میزان خطای پزشکی و یا عدم تشخیص درست را افزایش می دهد.

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: برنامه پزشک خانواده سلامت محور است، پزشکان خانواده و گروه پزشکی خانواده که شامل پرستاران، ماماها، کارشناسان تغذیه، کارشناسان بهداشت و غیره هستند كه همه در کنار هم ارائه خدمات مشاوره ای به افراد می دهند.

 وی با بیان اینکه هر گروه از پزشک خانواده که یک گروه 17 نفره هستند به 2500 و حداکثر 3 هزار نفر خدمات ارائه می دهند، گفت: این افراد سالم بوده و پرونده پایه سلامت برای آنها طراحی شده است و تشکیل این پرونده ممکن است چندین دقیقه طول بکشد.

وحید دستجردی تصریح کرد: در پرونده الکترونیکی سلامت، بیش از 400 سوال طراحی شده که از بیمار پرسش می شود که نزدیک به یک ساعت زمان بر است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بیمار از این مسیر به عنوان یک مسیر مشاوره ای و درمانی استفاده می کند.

وی ادامه داد: اینکه پزشکان وقت کمی برای بیماران مراجعه کننده می گذارند و یا بیماران به طور دسته جمعی ویزیت می شوند و تنها راه اصلاح این مسیر این است که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را که یک برنامه سلامت محور است را مد نظر داشته باشیم.

*ارجاع بیماران به بخش های تخصصی براساس نیاز آنها انجام می شود

وحید دستجردی عنوان کرد: این برنامه کاری توسط پزشکان خانواده انجام و افرادی به سطح 2 و 3 یعنی سطوح تخصصی و فوق تخصصی ارجاع می شوند که نیاز به آن سطوح داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تعداد مراجعان به سطح تخصصی و فوق تخصصی کاهش پیدا می کند و پزشک می تواند وقت کافی را برای ارائه خدمات تشخیص و درمانی در اختیار بیماران قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha