سلامت نیوز: کارشناس مرکز فوریت‌های پزشکی کشور گفت: در ماه های مهر و آبان سال گذشته 8 مورد فوتی بر اثر گازگرفتگی با گار CO در کشور داشتیم که امسال در این دو ماه میزان آن به 35 مورد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مجتبی خالدی در نشست خبری مسمومیت با گاز منواکسیدکربن اظهار داشت: اورژانس کشور با داشتن  1949 پایگاه کشوری که 760 پایگاه آن شهری و 1189 پایگاه آن جاده‌ای است هر ساله یکی از مأموریت‌های خود را به مسمومیت با گاز منواکسید کربن اختصاص می‌‌دهد.

وی افزود: در سال گذشته در ماه‌های مهر و آبان 30 مورد اعزام به بیمارستان جهت مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن صورت گرفت که امسال در این دو ماه این تعداد به 337 مورد رسید که افزایش 11 برابری را نشان می‌دهد.

خالدی تصریح کرد: میزان فوتی‌های این اعزام‌ها در سال گذشته 8 مورد بود که در سال جاری به 35 مورد افزایش یافت و این مرگ‌ها در محل حادثه صورت گرفته بود.

وی اضافه کرد: علت اصلی گازگرفتگی با مونواکسید کربن استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد بوده است. البته علت دقیق آن باید کارشناسی شود.

خالدی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، کرج و کرمانشاه بیشترین آمار گازگرفتگی را گزارش کرده‌اند.

این کارشناس اورژانس کشور با بیان اینکه سرگیجه، تهوع، استفراغ، تاری دید و عدم تعادل از علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است، ‌گفت: توصیه می‌شود مردم از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و در نصب دودکش‌ها دقت کنند.

وی افزود: چنانچه با فرد گازگرفته با مونواکسیدکربن مواجه شدند پس از تماس با 115 اقدام به باز کردن در و پنجره و خارج کردن مسموم با رعایت اصول صحیح حمل بیمار از محیط کنند. همچنین درخواست می‌شود مردم آدرس‌های خود را به دقت به اورژانس بدهند.

خالدی یادآور شد: در هنگام گازگرفتگی فرد خوا‌ب‌آلوده می‌شوند و همراهان وی احساس می‌کنند او خواب راحتی دارد.

وی خاطر نشان کرد: تشخیص دهنده و هشداردهنده وجود گاز CO در بازار وجود دارد.

وی همچنین درباره طرح امداد زمستانی نیز گفت: این پروژه از 15 آذر تا 25 اسفند انجام خواهد شد و در زمینه زودتر برگزار شدن این پروژه هنوز ابلاغی نداشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha