سلامت نیوز: پایه‌گذار دیالیز در ایران گفت: مصرف بی‌رویه ویتامین D باعث افزایش كلسیم بدن شده و به نارسایی و مسمومیت كلیه منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر بهروز برومند در حاشیه  سیزدهمین كنگره بین‌المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند، گفت: مردم برای كاهش درد استخوانی معمولا بدون مشورت با پزشك ویتامین D مصرف می‌كنند و این امر باعث بروز عوارضی در آنها می‌شود.

وی با بیان اینكه مهمترین عامل نارسایی كلیه، مصرف بی‌رویه مسكن‌هاست، گفت: حدود 30 درصد از زنان مسن ایرانی در اثر مصرف بی‌رویه مسكن‌ها دچار نارسایی مزمن كلیوی می‌شوند.

به گفته وی، مصرف بی‌رویه داروهایی مانند ایندومتاسین، ایبوپروفن و دیكلوفناك بروز نارسایی مزمن كلیه را به دنبال خواهد داشت. استامینوفن نیز اگر روزانه بیش از دو تا سه عدد مصرف شود، ممكن است نارسایی كلیه را به همراه داشته باشد.

این فوق تخصص كلیه با اشاره به شیوه صحیح مصرف آب، گفت: لازم نیست كه همه افراد روزانه هشت لیوان آب مصرف كنند؛ چرا كه استفاده از این ماده به عواملی مانند احساس تشنگی و جثه فرد بستگی دارد.

وی با اشاره به برخی اظهارات در مورد استفاده از هندوانه و تاثیر آن در جلوگیری از نارسایی‌های كلیوی، اظهار كرد: استفاده بی‌رویه از این میوه باعث افزایش اسیداوریك، حجم ادرار و فشارخون می‌شود؛ این در حالیست كه یكی از علل نارسایی كلیه پرفشاری خون است.

برومند در ادامه اضافه‌ وزن، چاقی و سیگار را از مهم‌ترین عوامل ابتلا به عوارض كلیوی برشمرد و تاكید كرد: سیگار قاتل كلیه و چاقی مادر همه بیماری‌هاست.

وی گفت: نارسایی كلیه درمان گران‌ قیمتی دارد و علم پزشكی هنوز قادر نشده این بیماران را به زندگی طبیعی خود بازگرداند. در این شرایط مهم‌ترین راه برای مقابله با بیماری‌های كلیوی، پیشگیری است.

برومند در پایان گفت: حدود 40 سال گذشته مبتلایان به نارسایی‌های كلیوی محكوم به مرگ بودند اما در حال حاضر این بیماران تا 30 سال نیز می‌توانند زندگی كنند. اما كیفیت زندگی این بیماران چندان بالا نیست و با محدودیت‌هایی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha