چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

دادسرای جنایی برای تعیین تكلیف این موضوع از خانم بهرامی دعوت كرد كه البته آن زمان بنده اعلام وكالت نكرده بودم و ایشان وكیلی نداشتند. این باعث شد حسب اطلاع رضایت‌نامه‌ای توسط آمنه بهرامی تنظیم شود كه این رضایت‌نامه منجر به این شد كه حتی ایشان نتوانند دیه چشمانشان را بگیرند؛ یعنی رضایت خانم بهرامی به این صورت است كه حتی من از دیه چشمانم هم می‌گذرم.

سلامت نیوز: دادسرای جنایی برای تعیین تكلیف این موضوع از خانم بهرامی دعوت كرد كه البته آن زمان بنده اعلام وكالت نكرده بودم و ایشان وكیلی نداشتند. این باعث شد حسب اطلاع رضایت‌نامه‌ای توسط آمنه بهرامی تنظیم شود كه این رضایت‌نامه منجر به این شد كه حتی ایشان نتوانند دیه چشمانشان را بگیرند؛ یعنی رضایت خانم بهرامی به این صورت است كه حتی من از دیه چشمانم هم می‌گذرم.

«آمنه» در پی اعلام گذشت از قصاص چشمان مجید، برای همیشه از گرفتن دیه دو چشم خود محروم شد و این در حالی است كه این دختر جوان ادعا می‌كند ندانسته اقدام به امضای رضایت‌نامه كرده است.

محمدهادی نجفی، وكیل مدافع آمنه، درگفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه اظهار كرد: زمانی‌كه پرونده برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم در دادگاه كیفری استان تهران مطرح بوده، رئیس شعبه 71 دادگاه كیفری استان تهران با درایت خاص خود متوجه شد كه رضایت آمنه در زمان اجرای حكم، یك رضایت مشروط بوده و كماكان وی این حق را دارد كه قصاص را انجام دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل پرونده را برای اجرای احكام به دادسرای جنایی برگرداند كه تكلیف این رضایت مشخص شود. اگر قرار است مبلغی پرداخت شود، دادسرا تكلیف را روشن كند و رضایت قطعی را برای دادگاه كیفری بفرستد، درغیراین‌صورت كماكان خانم بهرامی این حق را دارد كه از قصاص استفاده كند.

وكیل آمنه بهرامی افزود: دادسرای جنایی برای تعیین تكلیف این موضوع از خانم بهرامی دعوت كرد كه البته آن زمان بنده اعلام وكالت نكرده بودم و ایشان وكیلی نداشتند. این باعث شد حسب اطلاع رضایت‌نامه‌ای توسط آمنه بهرامی تنظیم شود كه این رضایت‌نامه منجر به این شد كه حتی ایشان نتوانند دیه چشمانشان را بگیرند؛ یعنی رضایت خانم بهرامی به این صورت است كه حتی من از دیه چشمانم هم می‌گذرم.

نجفی اظهار كرد: خانم بهرامی در گفت‌و‌گویی كه با من داشتند، گفتند كه به ایشان در دادسرای جنایی گفته‌اند كه دادگاه كیفری استان تهران به این مطلب اشاره داشته كه شما نمی‌توانید دیه بگیرید.وی یادآور شد: در مراجعه‌ای كه به دادسرای جنایی داشتیم، متأسفانه مشخص شد كه موكلم از سر بی‌اطلاعی حقوقی رضایت‌نامه را امضا كرده و منجر به این شده كه از حقوق خود درخصوص دیه چشمانشان صرف نظر كنند.

این در حالی است كه در جلسه قبل دادگاه كیفری استان تهران، هم متهم (مجید) و هم وكیلش صراحتاً اظهار كرده بودند كه حاضر به پرداخت دیه چشمان آمنه بهرامی هستند؛ ولی متأسفانه این رضایت‌نامه باعث شد كه این حق از موكلم ساقط شود. وكیل‌مدافع آمنه خاطرنشان كرد: مطلع شدیم كه دادگاه برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم برگزار شده است. ظاهراً دادگاه كیفری استان تهران زمانی‌كه رضایت‌نامه ارسالی از دادسرای جنایی را مشاهده كرده، بر این امر واقف شده كه خانم بهرامی رضایت قطعی داده‌اند؛ لذا وارد رسیدگی به جنبه عمومی جرم شده‌اند.

نجفی تأكید كرد: با توجه به شدت جرم و مسائل اجتماعی و حاشیه‌ای كه این موضوع دارد و خواهد داشت، قضات دادگاه كیفری استان تهران با درایت و دقت نظری كه داشتند، مجازات متناسب را برای مجید كه 10سال حبس و 5سال تبعید بود، در نظر گرفتند.

وی گفت: تا زمانی‌كه متهم، دیه صورت و اعضای بدن آمنه را پرداخت نكند، گرچه 10سال حبس را هم بگذراند، با اعمال ماده 696 قانون مجازات اسلامی كماكان در زندان باقی خواهد ماند.

وكیل آمنه بهرامی یادآور شد: حضور بنده و خانم بهرامی در دادگاه كیفری استان تهران برای این بود كه می‌خواستیم شرایط رضایت را بازگو كنیم؛ گرچه حضور ما تأثیری در این مسئله نداشت؛ زیرا رأی صادر شده بود و دادگاه كیفری استان تهران نیز به موجب رضایت‌نامه دریافتی از رسیدگی به جنبه خصوصی جرم فارغ شده بود.نجفی در پایان اظهار كرد: پرونده در مرحله اجراست؛ اما بحث گرفتن دیه چشمان آمنه بهرامی منتفی، اما دیه سایر اعضا به قوت خود باقی است.

آمنه نیز درباره نحوه اعلام رضایت خود گفت: زمانی‌كه چشمان مجید را بخشیدم، گفتم كه بدون قید و شرط از قصاص گذشتم. گرچه قبلاً اعلام كرده بودم كه دومیلیون یورو می‌گیرم و از قصاص می‌گذرم. منظورم از بدون قید و شرط این بود كه دومیلیون یورو را نمی‌خواهم.

وی یادآور شد: در آن زمان به مسئولان دادسرای جنایی و قاضی اجرای احكام گفتم كه دیه چشم، دست و صورتم را به‌طور كامل می‌خواهم. من دیه‌ای را كه می‌گویند دیه یك زن است، نمی‌خواستم؛ اما دیه كامل را می‌خواهم.

در آن زمان به من قول مساعد دادند و تأیید كردند. مجید هم اعلام كرده بود كه حاضر به پرداخت دیه است؛ اما مسئولان دادسرا از مجید امضا نگرفتند و فقط از من امضا گرفتند.آمنه ادعا كرد: متأسفانه به‌ دلیل اینكه در آن زمان وكیل نداشتم و نمی‌دانستم، به من دروغ گفتند. من هم ندانسته با اعتمادی كه به مسئولان دادسرای جنایی داشتم، رضایت‌نامه را امضا كردم.
منبع: تابناک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha