سلامت نیوز: استاد دانشگاه هاروارد گفت: بسیاری از داروهایی كه بیماران پیوندی پس از عمل استفاده می‌كنند، عوارض جانبی مانند ایجاد «اسكار» به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر نادر نجفیان در حاشیه سیزدهمین كنگره بین‌المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند گفت: در این بیماران پس از عمل پیوند كلیه داروهایی به منظور تضعیف سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شود تا بدن كلیه پیوندی را پس نزند.

وی گفت: تنها در صورتی كه یك فرد از دوقلوی همسان خود كلیه دریافت كند نیاز به مصرف داروهای تضعیف سیستم ایمنی ندارد. این در حالی است كه معمولا بدن بیماران 10 تا 15 سال پس از عمل پیوند، كلیه را پس می‌زند.

این فوق تخصص پیوند كلیه با بیان اینكه داروهای بیماران پیوندی نمی‌توانند بخشی از سیستم ایمنی بدن را تحت كنترل قرار دهند، گفت: در این شرایط سیستم ایمنی بدن به طور مطلوب كنترل نمی‌شود.

وی تاكید كرد: با توجه به اینكه داروهای پیوند كلیه باعث وارد شدن صدماتی به كلیه می‌شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را به طور مطلوب كنترل نمی‌كنند، به منظور عملكرد بهتر این داروها، مطالعاتی روی این داروها انجام شده است.

نجفیان در پاسخ به این پرسش ایسنا كه وضعیت پرداخت هزینه‌های درمانی بیماران پیوندی و دیالیزی در كشور آمریكا چگونه است، گفت: هزینه دیالیز در آمریكا به طور كامل و هزینه پیوند كلیه تا حد زیادی تحت پوشش دولت است. این در حالی است كه تغذیه نامناسب، دیابت و پرفشاری‌ خون از علل ابتلای آمریكایی‌ها به بیماری‌هایی مانند نارسایی مزمن كلیوی است.

نجفیان در پایان گفت: معمولا افراد فقیر در آمریكا مبتلا به بیماری‌های كلیوی می‌شوند كه نیاز به دیالیز و پیوند پیدا می‌كنند؛ چرا كه این افراد از عهده هزینه‌های مراجعه به موقع به پزشكان برنمی‌آیند و با پیشرفت عوارض كلیوی به دیالیز و پیوند نیاز پیدا می‌كنند. در این زمان نیز دولت از آنها حمایت می‌كند. بنابراین در آمریكا نیز تلاش می‌شود كه به بحث پیشگیری از عوارض كلیوی توجه بیشتری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha