سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: اختلال در حافظه كوتاه مدت و رفتارهای تحریك آمیز از عوارض مخرب مصرف قرص های روان گردان است.

عباس فرهمند در گفت و گو با ایرنا افزود: وجود خالصی هایی از جمله دیازپام كه در ساخت این قرص ها به كار می رود، ممكن است منجر به مرگ فرد مصرف كننده شود.

وی، ناتوانی از رد كردن درخواست دیگران و فشار دوستان، حس بزرگ شدن، كاهش افسردگی، افزایش تمایلات عاطفی و كنجكاوی را از مهمترین عوامل ترغیب جوانان برای مصرف این قرص ها عنوان كرد.

فرهمند اظهار داشت: اثرات مخرب این قرص ها كه در تهیه آنها از فرآورده های ارزان قیمت موادمخدر و توهم زا استفاده می شود، بیشتر از انواع خالص آن است.

این روانپزشك تصریح كرد مصرف كنندگان قرص های روان گردان به علت رفتارهای تحریك آمیز، حالت های شك و سوظن در روابط كاری و شخصی، دچار اختلال می شوند و با یكبار مصرف اكستازی، دچار عوارض بلندمدت شده و با ایجاد اعتماد به نفس كاذب و توهم، به انجام كارهای خطرناك از قبیل پرتاب كردن خود از ارتفاع یا رفتارهای غیرعادی درحین رانندگی دست می زنند.

فرهمند، استفاده همزمان این قرص ها برای بیمارانی كه داروهای ضدافسردگی مصرف می كنند، خطرناك دانست و گفت: قرص های روان گردان، مصرف پزشكی ندارد و استفاده از آن غیرقانونی است.

وی انرژی زایی این قرص ها را كاذب دانست و افزود: نشاط آور بودن این قرض ها نیز لحظه ای است، ولی عوارض سو آن، فراوان است و حتی منجر به مرگ فرد مصرف كننده می شود.

این روانپزشك تصریح كرد برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان، ایجاد اشتغال و نشاط اجتماعی در جامعه، برخورد تخصصی با آسیب های اجتماعی و ترویج روش های مصونیت ساز از جمله راهكارهای جلوگیری از مصرف قرص های روانگردان در میان جوانان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha