سلامت نیوز : سوپروایزر اتاق عمل قطب آموزش اورولوژی کشور گفت: اگر چه علت بروز سرطان بیضه نظیر بیشتر سرطانها ناشناخته است اما بیضه نزول نکرده و ناباروری به عنوان عوامل خطر برای ایجاد سرطان بیضه مطرح است.


جلال الدین رحمانی در گفت وگو با پایگاه خبری نظام پرستاری کشور اظهار کرد: بزرگی و سفتی بدون درد بیضه، احساس سنگینی در بیضه یا لمس توده ای سفت در بیضه از شایع ترین علایم سرطان بیضه است.

وی ادامه داد: درد مزمن بیضه، کمر درد، درد مبهم شکمی، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، کاهش وزن، ورم پا و درد استخوانی از دیگر علایم سرطان بیضه است و این بیماری در 8 درصد موارد بدون علامت است.

سوپروایزر اتاق عمل بیمارستان شهدای تجریش افزود: مهمترین راه تشخیص سرطان بیضه معاینه دقیق توسط خود فرد است به ویژه هنگام حمام یا شبها پیش از خواب.

رحمانی گفت: معاینه و اخذ شرح حال توسط پزشک، استفاده از تست های آزمایشگاهی خونی، سونوگرافی، عکس ساده سینه، CT اسکن شکم و لگن و اسکن هسته ای استخوان از دیگر روش های تشخیصی سرطان بیضه است.

وی در تعریف سرطان بیضه گفت: رشد بیش از حد و کنترل نشده هر گروه از سلول های بیضه به بروز سرطان بیضه منجر می شود و هر چند این سرطان نادر است اما شایع ترین سرطان بدخیم در سنین 15 تا 35 سال است.

سوپروایزر اتاق عمل قطب آموزش اورولوژی کشور ادامه داد: درمان مشترک در همه مراحل سرطان جراحی است اما برحسب میزان پیشرفت و نوع و مرحله سرطان شیمی درمانی، اشعه درمانی یا جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکمی توصیه می شود.

رحمانی افزود: پس از درمان اولیه سرطان بیضه پیگیری نیاز است که شامل معاینه دوره ای توسط پزشک، استفاده از تست های آزمایشگاهی خونی و ارزیابی های تصویربرداری برای بررسی عدم عود احتمالی، درگیری بیضه طرف مقابل و گسترش سرطان به سایر احشاء است.

وی یادآور شد: با توجه به مرحله سرطان و نوع سلولهای سرطانی پیش آگهی بیماری متفاوت است اما هم اکنون با توجه به روش های تشخیصی و درمانی جدید میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان به طور چشمگیری کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha