آیا تا به حال دچار کمردرد شده اید؟ اگر چنین دردی را تجربه کرده اید، مطمئن باشید که تنها نیستید. به طور میانگین، چهار نفر از هر پنج نفر دچار کمردرد می شوند. همچنین، کمردرد پنجمین بیماری و یا دردی است که افراد بخاطر آن به پزشک مراجعه می کنند.

سلامت نیوز: آیا تا به حال دچار کمردرد شده اید؟ اگر چنین دردی را تجربه کرده اید، مطمئن باشید که تنها نیستید. به طور میانگین، چهار نفر از هر پنج نفر دچار کمردرد می شوند. همچنین، کمردرد پنجمین بیماری و یا دردی است که افراد بخاطر آن به پزشک مراجعه می کنند.

کمردرد انواع مختلفی دارد. از بروز دردهای مبهم تا احساس سوزش در کمر از جمله انواع دردهای کمر هستند. این دردها ممکن است در هر فرد دلایلی متفاوت داشته باشند. گاهی این دردها ناشی از شکستگی، پیچ خوردگی و یا تصادفات هستند. گاهی هم بیماری هایی مانند آرتروز، فیبرومیالژی و تنگی کانال نخاعی از عوامل درد هستند. بسیاری از افراد نیز بخاطر اضافه وزن و کم تحرکی، به کمردرد دچار می شوند.
backpain-1-78619467-salemzi.jpg

دردهای کمر، معمولاً ظرف چند روز یا چند هفته التیام می یابند و درمان هایی همچون جراحی، به ندرت ضرورت پیدا می کنند. اما با رعایت استراتژی هایی که در این مطلب اشاره شده، می توانید در پیشگیری از شروع درد و جلوگیری از بازگشت آن به شکل مثبتی عمل کنید.

۱- تحرک و تمرینات بدنی خود را افزایش دهید. اگر از درد کمر خود شکایت دارید، شاید تصور می کنید که بهتر است از فعالیت بدنی خود بکاهید و بیشتر استراحت کنید. البته یک یا دو روز استراحت ممکن است در کاهش درد موثر باشد؛ اما استراحت بیشتر از آن می تواند بر درد شما بیافزاید. فعالیت فیزیکی می تواند در کنار کاهش التهاب و جلوگیری از تنش عضلانی، خون رسانی به ماهیچه های پشت را بیشتر کند و مواد مغذی را به مناطق آسیب دیده برساند.
سعی کنید قبل و بعد از ورزش، حتماً بدن خود را به ترتیب گرم و سرد کنید.

۲- مراقب اضافه وزن باشید. اضافه وزن، خصوصاً در ناحیه میانی بدن می تواند منجر به تغییر مرکز ثقل بدن و فشار بیشتر بر کمر شود. اگر سعی کنید وزن خود را به حالت ایده آل و البته کمتر برسانید، می توانید به کاهش درد کمر خود کمک کنید.

۳- سیگار کشیدن را متوقف کنید. از آنجا که نیکوتین موجود در سیگار منجر به کاهش سرعت جریان خون به دیسک های ستون فقرات می شود، افراد سیگاری به مراتب شکایت بیشتری از درد کمر خود دارند. اگر سیگار می کشید و می خواهید از درد کمر رهایی یابید، شاید این مطلب به شما کمک کند تا علائم بهبود درد را حس کنید.

۴- وضعیت خواب خود را تغییر دهید. اگر شما مستعد کمردرد هستید، به هنگام مراجعه به پزشک، در مورد روش صحیح خوابیدن سوال کنید. معمولاً خواب به بغل در حالیکه پاهایتان اندکی در حالت خم شده قرار گرفته باشند، موقعیتی است که بیشتر توصیه می شود. اگر خواب به پشت را ترجیح می دهید، توصیه می شود بالشی کوچک را زیر زانوها و بالشتکی را هم زیر قوس کمر خود قرار دهید. البته یک تشک نرم و راحت نیز بسیار بر کاهش دردهای کمر موثر است.
دقت کنید که خوابیدن به شکم فشار بسیاری به کمر می آورد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

۵- به نشستن و ایستادن خود توجه بیشتری داشته باشید. اگر مجبور هستید که ساعات طولانی به صورت نشسته کار کنید، برای جلوگیری از کمردرد از صندلی ای استفاده کنید که پشتی آن صاف و کمی از بالاتنه شما کوتاه تر باشد. همچنین توصیه می شود موقعیت شما پس از نشستن بر صندلی طوری باشد که زانوها کمی بالاتر از باسن قرار گیرند.
در صورتی که مجبور هستید بیشتر به صورت ایستاده کار کنید، سعی کنید کشیده و قائم بایستید و سر خود را بالا بگیرید. همچنین در صورت امکان هر از چندگاهی به یکی از پاهایتان استراحت دهید و هر ۱۵ ثانیه پای خود را تعویض کنید.

منتظر بخش دوم این مقاله باشید تا با سایر روش های پیشگیری از کمردرد نیز آشنا شوید.
منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha