شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 37170
سلامت نیوز : گاهی اینقدر از سرطان می‌ترسیم كه حتی از تكرار این كلمه هم اجتناب می‌كنیم.

شرایط وقتی بدتر می‌شود كه بخواهید درباره سرطان سینه ـ كه یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان خانم‌هاست ـ صحبت كنید. اما ترس چاره كار نیست، بلكه بهتر است با شناخت عوامل مستعدكننده بیماری و همچنین با بررسی و پیگیری‌های به‌موقع و مناسب، خطر بروز بیماری را به حداقل برسانید یا درصورت روبه‌رو‌شدن با آن احتمال بهبود را افزایش دهید.

دكتر زهرا مالایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به این كه سرطان پستان یكی از سرطان‌های شایع میان خانم‌هاست، توضیح می‌دهد: به این دلیل كه سرطان سینه یكی از بیماری‌های مهم مربوط به خانم‌هاست، لازم است عوامل مستعدكننده این بیماری را بشناسید تا هرچه بهتر بتوانید از بروز آن پیشگیری كنید.

به گفته وی، احتمال بروز این بیماری در سنین زیر 25 سال بسیار كم است و از 30 سالگی افزایش پیدا می‌كند. همچنین هرچه سن بیشتر می‌شود، احتمال روبه‌رو شدن با بیماری نیز افزایش می‌یابد.

دكتر مالایی با اشاره به این كه معمولا اغلب سرطان‌های سینه بدون درد بروز می‌كند، می‌گوید: اغلب افرادی كه نگران درد پستان‌ها هستند، معمولا مشكل چندان مهمی ندارند، اما گاهی ممكن است توده‌ای بدون درد وجود داشته باشد كه از نظر پزشك اهمیت دارد.

به گفته این پزشك متخصص، ترشحات سینه نیز نیاز به بررسی دارد؛ رنگ و نوع ترشحات، درگیری یك یا هر دو سینه و سن بیمار عوامل مهمی است كه باید توسط پزشك بررسی شود، اما معمولا ترشحات سینه زمینه بدخیمی ندارد.

عوامل مستعدكننده سرطان سینه

همه خانم‌ها ترجیح می‌دهند هیچ‌وقت با این بیماری روبه‌رو نشوند و هدف نیز تشخیص بموقع و پیشگیری از بروز بیماری است.

دكتر مالایی در این‌باره توضیح می‌دهد: سابقه خانوادگی یكی از عوامل مستعدكننده بروز بیماری است. البته اغلب سرطان‌های سینه بدون وجود سابقه خانوادگی ایجاد می‌شود و فقط 20 تا 30 درصد موارد ممكن است سابقه ژنتیك داشته باشند.

به گفته وی، از نظر ژنتیكی جهش برخی ژن‌ها باید در افرادی كه سابقه خانوادگی دارند بررسی و پیگیری شود.

دكتر مالایی می‌افزاید: اگر مادر یا خواهر فردی قبل از سنین یائسگی و به صورت دوطرفه به سرطان سینه مبتلا شده باشد، 40تا 50 درصد خطر بروز بیماری افزایش پیدا می‌كند.

به گفته این پزشك متخصص، اگر یكی از اعضای خانواده پس از سنین یائسگی به این بیماری مبتلا شود، احتمال بروز بیماری چندان افزایش نمی‌یابد.

همچنین اگر فردی در خانواده قبل از این سنین به بیماری مبتلا شده باشد، اما مشكل به صورت یك طرفه باشد، تا 30 درصد احتمال بروز بیماری برای افراد دیگر وجود دارد.

دكتر مالایی با اشاره به این نكته كه پنج تا 10 درصد موارد سرطان سینه زمینه ژنتیكی دارد، درباره سایر عوامل خطر توضیح می‌دهد: رژیم غذایی و چاقی بخصوص چاقی دور شكم نیز از جمله عواملی است كه می‌تواند خطر بروز بیماری را افزایش دهد. به همین دلیل ورزش در این زمینه موثر است و احتمال بروز خطر را كاهش می‌دهد.

به گفته وی، سابقه وجود سرطان نیز از دیگر عوامل مهم است كه باید مورد توجه قرار گیرد؛ افرادی كه سابقه سرطان رحم، تخمدان یا روده دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

مهم‌ترین اقدامی كه باید صورت گیرد

با توجه به این‌كه تشخیص به‌موقع سرطان سینه نقش مهمی در كاهش خطر و عوارض بیماری دارد، بهتر است درباره روش‌های تشخیص بیماری نیز اطلاعاتی دقیق و كامل داشته باشید.

دكتر مالایی در این زمینه می‌گوید: یكی از شیوه‌های تشخیص بیماری، معاینات دوره‌ای و ماهانه است كه توسط خود فرد انجام می‌شود. معایناتی كه توسط پزشك برای تشخیص بیماری انجام می‌شود، معمولا سه سال یك‌بار است، اما افرادی كه احتمال بروز بیماری برای آنها بیشتر است، باید سالانه توسط پزشك معاینه شوند.

به گفته این پزشك متخصص، ماموگرافی نیز پس از 40‌سالگی توصیه می‌شود. همچنین افرادی كه سابقه خانوادگی دارند، معمولا بهتر است پنج تا 10 سال زودتر از سنی كه فردی از اعضای خانواده دچار بیماری شده است، برای پیگیری‌های بیشتر به پزشك مراجعه كنند.

وی درباره شیوه‌های درمان بیماری یادآور می‌شود: اگر فردی دچار این مشكل شده باشد، با توجه به تشخیص پزشك معالج باید درمان‌های لازم را انجام دهد؛ جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا مصرف داروهای خاص از جمله شیوه‌های درمانی است كه برای این افراد توصیه می‌شود.

پیگیری را فراموش نكنید

زمانی كه درمان به پایان می‌رسد، فرصتی مناسب در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا نیرو و انرژی از دست رفته را بازگرداند. البته در این هنگام پیگیری را نیز نباید فراموش كرد و حتما باید برای اطمینان از سلامت اقدامات خاصی را كه پزشك توصیه می‌كند، انجام داد.

دكتر مالایی با تاكید بر این كه افرادی كه دچار این بیماری شده‌اند، باید عوامل مهم برای حفظ سلامت را بشناسند، می‌گوید: پیگیری پس از درمان به درجه بیماری، نوع درمان و داروهای مصرفی بستگی دارد، ولی افرادی كه به سرطان سینه یك طرفه مبتلا می‌شوند، برای پیگیری سلامت سینه طرف مقابل باید هر شش تا 12 ماه بررسی‌های لازم را انجام دهند.

به گفته این پزشك متخصص، خطر عود بیماری در پنج سال اول بیشتر است، اما هر چقدر زمان بگذرد، احتمال عود كمتر می‌شود.

وی می‌افزاید: افرادی كه زیاد در معرض عود بیماری نیستند، در سال اول هر سه ماه و پس از آن تا پنج سال هر شش ماه باید معاینات و بررسی‌های لازم را انجام دهند، اما توصیه می‌شود افرادی كه احتمال عود بیماری برای آنها بیشتر است، سه تا پنج سال اول را نیز هر سه ماه یك​بار پیگیری كنند و پس از آن هر شش ماه.

به گفته وی، به دلیل این‌كه سرطان سینه ممكن است به مغز، ریه و استخوان متاستاز بدهد، اگر در این قسمت‌ها علائمی مشاهده شد، باید بررسی‌های لازم صورت گیرد.

سرطان سینه در دوران بارداری

با توجه به این‌كه سرطان سینه یكی از سرطان‌هایی است كه افراد زیادی در سنین باروری به آن مبتلا می‌شوند، لازم است درباره این بیماری و سنین بارداری نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

دكتر مالایی درباره سرطان سینه طی حاملگی توضیح می‌دهد: شایع‌ترین سرطان در دوران حاملگی سرطان دهانه رحم است و پس از آن سرطان سینه. البته نكته مهم در این شرایط این است كه در چه سنی از حاملگی بیماری تشخیص داده می‌شود.

به گفته این پزشك متخصص، روش‌های تشخیص بیماری افراد باردار مانند افراد غیرباردار است و پس از تشخیص، با توجه به درجه بیماری و سن حاملگی روش درمانی تعیین می‌شود.

وی در این‌باره توضیح می‌دهد: هر چقدر سن حاملگی پایین‌تر باشد، جراحی‌ها وسیع‌تر می‌شود تا مجبور نباشند از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده كنند، اما اگر بیمار به شیمی‌درمانی نیاز داشته باشد، از 3ماهه دوم به بعد منعی ندارد.

با توجه به این‌كه بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سینه در سنین باروری هستند، حتما سوالی درباره بارداری پس از درمان سرطان نیز خواهند داشت.

دكتر مالایی در این‌باره خاطرنشان می‌كند: طبق تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شده است، در صورت درمان بیماری، فرد می‌تواند باردار شود. البته چون احتمال عود سرطان سینه در دو سال اول پس از درمان وجود دارد، توصیه می‌شود بارداری تا دو سه سال به تعویق بیفتد و اگر پس از آن بیمار هیچ علامتی از عود بیماری نداشت، می‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری كند.

بازسازی سینه پس از سرطان

در صورت تشخیص سرطان سینه، گاهی لازم می‌شود این عضو به طور كامل برداشته شود. در نتیجه ممكن است خانم‌ها ترجیح دهند پس از درمان، از جراحی‌های بازسازی سینه استفاده كنند. البته این مورد از نظر روحی و روانی نیز تاثیر مثبتی برای فرد دارد.

دكتر مالایی در این‌باره توضیح می‌دهد: معمولا چون احتمال عود بیماری در دو سه سال اول وجود دارد، بهتر است تا این مدت صبر كرده و پس از آن می‌توانند از پروتز استفاده كنند.

دكتر مالایی به بیمارانی كه به این سرطان مبتلا شده‌اند، توصیه می‌كند: بیماران حتما باید مراقبت‌های لازم را در نظر داشته باشند و درمان‌هایی را كه برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا پایان انجام دهند.

همچنین از نظر روحی نیز باید با بیماری مبارزه كنند و هیچ‌وقت ناامید نشوند، چون امروزه در صورت تشخیص بموقع تقریبا80 -70 درصد بیماران به درمان پاسخ می‌دهند.

به گفته وی ورزش، رعایت رژیم غذایی مناسب و حفظ روحیه از جمله مواردی است كه بیماران باید به آن توجه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha